3d-bakgrunn full av alger

Hei!
3D-bakgrunnen min er full av alger. Har tømt hele akvariet nå. Noen som vet hvor lenge det må stå tomt for at algene skal dø??
Vet om folk som har tatt algebevokste røtter ut av karet og latt dem stå tørt i mange måneder. Og algene våknet til liv igjen da rota ble satt i vann igjen.
Jeg ville prøvd med en børste først, børste/skylle vekk så mye som mulig. Så ville jeg sprayet med 1:3 løsning av Easy-Carbo, og lat det stå litt før avskylling.
Det eneste jeg vet hjelper her er å sette seg ned med tannbørsten.
Det er møysommelig og fjerne alger. Har gjort dette på noen akvarie topper og det tar tid og er sikkert enda værre på en 3d bakgrunn.
De våkner til liv så fort de settes i vann igjen.
Det jeg kan anbefale sånn til neste gang å finne ut hvorfor du får alger....
Hvor lenge har du lys om dagen? Hva har du av fisk? Noen som spiser alger kunne gjort seg om du har stort nok akvarie til det?
Hvis du forteller litt om dette kan vi nok prøve og finne årsakene til algene og hva du eventuelt kan gjøre
Takk for kjappe svar
Er 530 liter. Har hatt akvarium i 12 år, men aldri hatt trøbbel med alger før jeg kjøpte dette i fjor. Kan det ha noe med filteret å gjøre? (Innvendig.)
Har kardinaltetra, ancistrus, praktbotia, silver dollar, kampfisk og noen reker. Ikke så mye fisk akkurat nå.
Bør kanskje ha andre typer planter? Tips?
Er hårete alger, sitter GODT fast, kan jo prøve litt med børste, men med alle de krikene og krokene tror jeg det er en umulig oppgave....
Samboer er igang med steamer på algene nå, tror dere det kan funke.....?
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap