Funker ikke varmekolben??

Satte i dag ved lunsjtider inn en ny Eheim 150 w varmekolbe i akvariet mitt på 200 liter og stilte den inn på 25 grader. Tempen var da 24,8 grader, og etter jeg satte inn varmekolben har tempen steget jevnt og trutt. Nå viser den 27,5 grader. Funker ikke varmekolben, eller tar det rett og slett litt tid før den klarer å regulere alt vannet?

I begynnelsen lyste den lampa som viser at den jobber, men nå er lampa slukket. Er det et dårlig tegn?
Kolben din fungerer nok helt sikkert bra, men trenger en justering. Lyset er på når den varmer og er av når den ikke varmer.

Juster den røde ringen til den temperaturen som vises nå, og så justerer du ned gradene til det du ønsker (blå ring).
Min erfaring er:

Dersom rom temperaturen er høyere enn det kolben er innstilt på slokker den bare fordi vannet regulerer seg etter temperaturen i rommet.

På sommeren må man derfor bytte ut med kaldere vann for å prøve holde temperaturen stabil.

Ok, takk. Ser nå at jeg ikke har lest hele bruksanvisningen. Det står at man skal rekalibrere etter en dag eller to.

Jeg trodde at varmekolben skulle regulere temperaturen jeg, ikke bare varme opp. :-/ Innmari varmt her om dagen, og lysrørene genererer også mye varme. Blir litt bekymret for fiskene mine da, som må tåle en opp- og en nedtur på to-tre grader hver dag. :-/
Ha lyse minst mulig på da det er varmt vær.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap