Lys til juwel 190 hjørnekar
Jeg kjøpte et brukt Juwel 190 hjørnekar for en tid tilbake, men syntes lyset er meget dårlig (se bilde). Dette er nok det originale med T8 lysrør. Syntes dette lyser dårlig samtidig som det blir meget varmt da det er helt lokk på karet. Det fulgte også med et alternativt lyssystem, et såkalt Juwel high-light T5 armatur, men dette passer ikke inn i det opprinnelige lokket slik som T8 systemet gjør.
Leser en del tråder om de ulike systemene og konkludert med at T5 mest sannsynlig vil passe meg bedre, men hvordan feste dette? Skinnene på dette er bredere enn T8. Er det noen som har erfaringer med dette?
Hva slags lysrør bør evt brukes for å få godt lys? Foreløpig ikke så mye planter i karet, men dette er på vei i posten.
Eller bør jeg evt investere i led?
Noen tips?
Leser en del tråder om de ulike systemene og konkludert med at T5 mest sannsynlig vil passe meg bedre, men hvordan feste dette? Skinnene på dette er bredere enn T8. Er det noen som har erfaringer med dette?
Hva slags lysrør bør evt brukes for å få godt lys? Foreløpig ikke så mye planter i karet, men dette er på vei i posten.
Eller bør jeg evt investere i led?
Noen tips?
Postet 21.08.15 kl 20:10
Hvis du har kjøpt brukt, kan det godt være at lysrørene er overmodne for å byttes ut. De bør byttes årlig.
Du må ikke blande sammen hva du ser og hva plantene "ser". Øyet vårt ser best lys med en bølgelengde på 500-600nm. Dette er imidlertid det lyset plantene bruker minst av i fotosyntesen...de har mest nytte av lys i områdene 400-450nm og 650-700nm. Hva vi tolker som "sterkt" lys har derfor ikke nødvendigvis noen stor nytte for plantene.
Uansett hvilke rør du velger, vil du få varme i akvariet med et tettsittende lokk. Det er flere måter å løse dette på...man kan punche noen hull i lokket for å få litt sirkulasjon av luften, eller legge noe imellom karet og lokket så det blir en liten glippe som slipper inn luft. Noen stanser ut et hull i lokket og sette inn en liten PC-vifte som trekker varmluften ut.
Syns du burde prøve med nye rør i det eksisterende armaturet før du går til det skritt å skifte til et nytt system. Hvis du ikke planlegger å ha mange lyskrevende arter, kan det fungere helt greit.
Du må ikke blande sammen hva du ser og hva plantene "ser". Øyet vårt ser best lys med en bølgelengde på 500-600nm. Dette er imidlertid det lyset plantene bruker minst av i fotosyntesen...de har mest nytte av lys i områdene 400-450nm og 650-700nm. Hva vi tolker som "sterkt" lys har derfor ikke nødvendigvis noen stor nytte for plantene.
Uansett hvilke rør du velger, vil du få varme i akvariet med et tettsittende lokk. Det er flere måter å løse dette på...man kan punche noen hull i lokket for å få litt sirkulasjon av luften, eller legge noe imellom karet og lokket så det blir en liten glippe som slipper inn luft. Noen stanser ut et hull i lokket og sette inn en liten PC-vifte som trekker varmluften ut.
Syns du burde prøve med nye rør i det eksisterende armaturet før du går til det skritt å skifte til et nytt system. Hvis du ikke planlegger å ha mange lyskrevende arter, kan det fungere helt greit.
Postet 21.08.15 kl 21:08
Det høres fornuftig ut som du skriver. Vil det da si at det egentlig ikke har så mye for seg å sette inn T5 istedenfor T8?
Hvilke rør bør jeg evt velge dersom jeg skal forsøke å bytte ut de rørene (T8) som sitter der. Hovedfisk i karet og som jeg ønsker å legge best tilrette for er en malle. Kommer også litt planter i karet om ikke lenge.
Hvilke rør bør jeg evt velge dersom jeg skal forsøke å bytte ut de rørene (T8) som sitter der. Hovedfisk i karet og som jeg ønsker å legge best tilrette for er en malle. Kommer også litt planter i karet om ikke lenge.
Postet 21.08.15 kl 21:13
Bare for å ha det klart : fiskene blåser i hva slags lys du har, så lenge du har klar forskjell mellom dag og natt. Det er hovedsaklig for plantenes skyld at vi trenger godt og riktig lys. Og selvsagt vil vi at akvariet skal se "pent" ut.
Jeg sier ikk at det ikke har noe for seg å sette inn T5-rør. Det har absolutt noe for seg...hvis man ønaker å ha mange og/eller krevende planter. T5 gir bedre lysutbytte (både for øyet og for plantene), ingen tvil om det. Men om man er fornøyd med saktevoksende og lite lyskrevende arter, kan det godt holde med T8-rør. Det virker egentlig ikke som du er så veldig interessert i planter, det var derfor jeg foreslo å prøve med nye T8-rør først. Hvis det ikke er reflektorer i lokket, kan det være nok å installere slike for få et skikkelig boost i lysutbyttet.
Vet ikke hva slags rør som sitter der nå ? Og alle lysrør som sitter innesperret i et lokk vil avgi varme, som sagt. Sannsynligvis blir det enda mer varme med T5 HO rør. Det T5-settet du har er kanskje det som Trigon selges med nå, nemlig 2x28W HiLite ? Vet ikke hvorfor det ikke skulle passe, men jeg har igrunnen ikke vært så mye borti Trigon-karene..
Jeg sier ikk at det ikke har noe for seg å sette inn T5-rør. Det har absolutt noe for seg...hvis man ønaker å ha mange og/eller krevende planter. T5 gir bedre lysutbytte (både for øyet og for plantene), ingen tvil om det. Men om man er fornøyd med saktevoksende og lite lyskrevende arter, kan det godt holde med T8-rør. Det virker egentlig ikke som du er så veldig interessert i planter, det var derfor jeg foreslo å prøve med nye T8-rør først. Hvis det ikke er reflektorer i lokket, kan det være nok å installere slike for få et skikkelig boost i lysutbyttet.
Vet ikke hva slags rør som sitter der nå ? Og alle lysrør som sitter innesperret i et lokk vil avgi varme, som sagt. Sannsynligvis blir det enda mer varme med T5 HO rør. Det T5-settet du har er kanskje det som Trigon selges med nå, nemlig 2x28W HiLite ? Vet ikke hvorfor det ikke skulle passe, men jeg har igrunnen ikke vært så mye borti Trigon-karene..
Postet 21.08.15 kl 22:03
Det kan godt være at det er gjort noen endringer på dette settet de siste årene. Ser ut til at skinnene du kan tre lysmodulen inn i er designet forskjellig. Er evt mulig å sette den fast med noe silikon. I utgangspunktet så er ikke planteinteressen den store, men jeg har et kar stående i stua med led og dette ser mye bedre ut. Kraftig lys som virkelig lyser opp det meste. Kanskje er det bare gamle rør i mitt T8, men lyset ser veldig kjedelig ut om du skjønner hva jeg mener.
Bør det evt i T8 brukes forskjellig lysrør slik som noen velger å gjøre?
Bør det evt i T8 brukes forskjellig lysrør slik som noen velger å gjøre?
Postet 21.08.15 kl 22:15
Vel, noen sverger til det ene, mens noen liker å blande rør. Personlig har jeg prøvd begge deler, og både lykkes og mislykkes med begge deler. Kunnskap om fotosyntese, plantearter og lysbehov, spektrum, lysrør, LED, lumen, PAR og alt er ganske komplisert og innfløkt, og jeg har ikke tenkt å holde noe foredrag om dette her...bare si at man trenger å vite hvor og hvordan arten gror i naturen, og at man må ta litt utgangspunkt i det. Jeg valgte LED i mitt siste kar, og er veldig happy med det. Ellers vil jeg vel helle mot like rør, litt avhengig av hvilkeplantearter det er snakk om. Og litt må man jo også ta hensyn til hva man selv syns ser best ut....og det kan komme an på hvilke fiskearter man holder. Det skal ikke være lett...
Postet 21.08.15 kl 22:29
Postet 21.08.15 kl 22:33
Et sett lysrør kan se helt forskjellig ut over et kar med malawi-ciklider i forhold til over et kar med grønnaktige, blanke og brune fisker. Fargene reflekterer lyset helt forskjellig.. Og det som ser "naturlig grønt og pent" ut for deg, kan se helt kunstig ut for meg.
Du kan jo eventuelt ta en titt på bildene fra mallekaret mitt, eller i min personlige tråd, så får du ihvertfall en pekepinn om hva jeg syns er pent. Men jeg holder som du skjønner åpent for at folk har forskjellig smak, forskjellig innredning/planter og andre fisker. Hva som er bra for plantene er det mye enklere å svare på
Du kan jo eventuelt ta en titt på bildene fra mallekaret mitt, eller i min personlige tråd, så får du ihvertfall en pekepinn om hva jeg syns er pent. Men jeg holder som du skjønner åpent for at folk har forskjellig smak, forskjellig innredning/planter og andre fisker. Hva som er bra for plantene er det mye enklere å svare på
Postet 21.08.15 kl 22:51
Postet 21.08.15 kl 23:00
Postet 21.08.15 kl 23:09
Postet 21.08.15 kl 23:12
Postet 21.08.15 kl 23:35
Postet 22.08.15 kl 12:22
Postet 22.08.15 kl 12:39
Postet 22.08.15 kl 12:45
Postet 22.08.15 kl 12:47
Postet 22.08.15 kl 13:16
Må man kjøpe akvarielysrør eller kan man kjøpe noe som dette kvarielysrør? Ser at de oppgir warm white med 6500k, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Mye ulike ledlys som passer inn i T8, men sliter med å finne rimeligere enn det jeg henviste til tidligere.
Postet 22.08.15 kl 22:09
Endret: 22.08.15 kl 22:16
Postet 22.08.15 kl 22:18
Postet 22.08.15 kl 22:22