Juwel innvendig powerhead, hvor kraftig?
Hei! Powerheaden i 180-literstanken min er det visst lite futt i nå. Har renset noen ganger, men det er ikke sirkulasjon å snakke om i hele overflaten. Overflaten på motsatt side av akvariet er nokså stille.
Hvilken powerhead bør jeg kjøpe? Eventuelt hvor? Dette er et Juwel-akvarium med innvendig filter, og det er en sånn affære jeg har fra før (dog antagelig noe mindre kraftig): http://www.amazon.co.uk/Juwel-Eccoflow-Powerhead-Filter-Pump/dp/B00IJEF19Y/ref=sr_1_9?s=pet-supplies&ie=UTF8&qid=1442405219&sr=1-9&keywords=juwel+powerhead
Akvariets innvånere er to scalarer, noen corydas, ymse maller. Takknemlig for all hjelp!
Hvilken powerhead bør jeg kjøpe? Eventuelt hvor? Dette er et Juwel-akvarium med innvendig filter, og det er en sånn affære jeg har fra før (dog antagelig noe mindre kraftig): http://www.amazon.co.uk/Juwel-Eccoflow-Powerhead-Filter-Pump/dp/B00IJEF19Y/ref=sr_1_9?s=pet-supplies&ie=UTF8&qid=1442405219&sr=1-9&keywords=juwel+powerhead
Akvariets innvånere er to scalarer, noen corydas, ymse maller. Takknemlig for all hjelp!
Postet 16.09.15 kl 14:12
Skal du ha så mye strøm i dette karet, da ?
Hvis det ikke er nok sirkulasjon, kan jeg anbefale denne...rimelig, lydløs, praktisk og passe sterk (sterkere enn jeg trodde). Jeg er ihvertfall veldig glad i mine to.
Jeg kjøpte også en i størrelsen over (Sicce Voyager 2000), og den er for sterk i mine kar med de fiskene jeg har.
Edit : Denne pumper 1000l/h på det meste, og er en ren strømnings- og sirkulasjons-pumpe. Ikke noe filter her.
Hvis det ikke er nok sirkulasjon, kan jeg anbefale denne...rimelig, lydløs, praktisk og passe sterk (sterkere enn jeg trodde). Jeg er ihvertfall veldig glad i mine to.
Jeg kjøpte også en i størrelsen over (Sicce Voyager 2000), og den er for sterk i mine kar med de fiskene jeg har.
Edit : Denne pumper 1000l/h på det meste, og er en ren strømnings- og sirkulasjons-pumpe. Ikke noe filter her.
Postet 16.09.15 kl 15:40
Endret: 16.09.15 kl 16:23
På min juwel trigon 190l er det vel 600l/h som er orginalt og da min røyk så valgte jeg den som er en str større da jeg syns orginalene er litt svak. Det finnes også en 1500l/h til juwel, men da må du nok bytte pumpehuset.
Jeg er ganske fornøyd med den og billigste stedet jeg fant var hos aquamanias.
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3788
Jeg er ganske fornøyd med den og billigste stedet jeg fant var hos aquamanias.
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3788
Postet 16.09.15 kl 19:20
Takk for svar! Trenger ikke noe fryktelig kraftig, nei. Men jeg må da ha en viss sirkulasjon i overflaten? Begge alternativene dere foreslo virker høyst saklige. Er det kanskje kult med både veik powerhead og sterk sirkulator? Eller er det stort sett best med bare én "strømskaper", med tanke på scalarer som ikke er så himla glad i det? Mallene inkluderer en Sewilla lineolata-familie, og de er jo elvedyr. Og L-129 liker vel også strøm. Nå skal jeg ikke tvære ut denne tråden så veldig, men hva ville hver av dere gått for?
Postet 17.09.15 kl 07:02
Vel, med de fiskene ville jeg definitivt satt den Sicce-pumpa nede ved bunnen, slik at det blir strøm for mallene. Scalarene vil jo ikke ha så mye strøm, men de oppholder seg sjelden nede mot bunnen og vil ikke bli særlig forstyrret. Men det var litt uklart hva du egentlig er ute etter...mer overflate sirkulasjon vil neppe gi så mye utbytte for mallene. Så kanskje... ja takk, begge deler ?
Postet 17.09.15 kl 09:23
SilverShadedVel, med de fiskene ville jeg definitivt satt den Sicce-pumpa nede ved bunnen, slik at det blir strøm for mallene. Scalarene vil jo ikke ha så mye strøm, men de oppholder seg sjelden nede mot bunnen og vil ikke bli særlig forstyrret. Men det var litt uklart hva du egentlig er ute etter...mer overflate sirkulasjon vil neppe gi så mye utbytte for mallene. Så kanskje... ja takk, begge deler ?
Jeg er ute etter minste felles multiplum Og dette høres ut som en god løsning. Vi prøver. Tusen takk!
Postet 17.09.15 kl 10:06
Endret: 17.09.15 kl 10:06