Utvendig filter, eheim 2080 eller fluval fx6?

Hei og hå.

Det finnes garantert tråder om dette fra før av, men jeg fant ikke når jeg leita (overfladisk), hvertfall ikke til min problemstilling...

Jeg trenger utvendig filter til mine akvarier.
Jeg har flyttet, og således må også fiskene flytte på seg.
Fiskene står i et Juwel Trigon 350 kar, men jeg holder på å rigge opp et Juwel Vision 260 kar som mellomstasjon til jeg får tømt mitt Trigon, flyttet det til den nye adressa og kjørt det inn på ny.

Anyways, min Eheim 2080 virker kaputt. Sildrer bare såvidt vann gjennom systemet.
Jeg er ikke teknisk anlagt, så for meg blir det lettere å kjøpe et nytt enn å prøve å fikse det gamle, og gjerne ha 200 liter vann på gulvet på null komma niks, men alle forslag vedrørende problemene med filteret mottas selvsagt med takk!

Uansett, nytt filter altså.
Som en tommelfingerregel føler jeg at den oppgitte kapasiteten på filtrene kan halveres, minst. Eheim 2075 og Fluval Fx5 skiller ikke så mye i kronasje, så jeg tenker å gå fullt ut først som sist.
Så da lurer jeg på hvilken det anbefales?

Jeg føler jeg egentlig ikke trenger det kraftige trykket i Fx6 som er oppgitt, og med kun ett filter, så tror jeg at jeg heller må fokusere på god filtrering, noe som Eheim virker best på. Eheim bruker mindre strøm, all den tid det utgjør 150 kr på et år, men skal også etter sigende støye mindre.
Noen mener også at Eheim varer lengre enn Fluval og har bedre konstruksjon.

Er det noe jeg har misforstått, oversett eller glemt? Er det en annen pumpe jeg heller bør se etter, og hvor fantastisk mye bedre blir det for fiskene om jeg går for et Eheim 2180 filter egentlig?

Jeg takker for alle tips, vinklinger og erfaringer!

LKL
Syns du har fått med deg det meste, jeg.
Ikke skjønner jeg hva som er vitsen med en pumpekapasitet på 2300 l/h til et filter med 6 liter filtermedier. Til samme medie-volum pumper 2075 ikke mer enn 1250 liter, noe som er mye mer i balanse for god filtrering. Trenger man ytterligere sirkulasjon/strøm i karet, fins det andre og bedre løsninger på den saken.
Personlig syns jeg FX5 ser knotete ut å vedlikeholde, virker som man må løfte ut hele stacken med medier i ett løft ? Og man må skru av 8 skruer for å få av lokket, istedet for å flippe opp 4 håndtak...arghh. Syns ikke den merkelig bunnformer på beholderen virker så stabil heller. Men jeg har aldri eid et slikt filter, så mye mulig jeg tar feil. Jeg liker det enkelt....mindre småtteri som kan gå i stykker

2075 burde holde fint til 260 liter, ihvertfall. Tror ikke fiskene nødvendigvis får det så mye bedre med 2080, med mindre du har virkelig stor belastning i karet, og/eller veldig "søplete" fisk.

Andre alternativer...tja, det fins vel flere merker, JBL CristalProfi e1501, Am-Top 3338, Boyu EF-45. Det kommer litt an på hvordan du vurderer pris opp mot kvalitet.
Høres da bare utt, som om ditt filter er tett. Har Du prøvet å rense det?
Men ellers kjører jeg bare med Eheim. Hadde for noen år tilbake flere Fluval, veldig greie, men liker best Eheim.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap