Oppgradere juwel eccoflow fra 600 til 1000?

Hei,

Jeg lurer på om det er noe gang i å oppgradere min Juwel Eccoflow 600 som står i mitt Rio 180l til en Juwel Eccoflow 1000?

Dersom ja, hvordan vil jeg merke forskjellen?
Bedre sirkulasjon?
Bedre filtrering?
Klarere vann?

Jeg ønsker ikke i å bruke andre pumper/filter systemer ennå, så her er jeg bare nyskjerrig på hva jeg kan forvente meg ved en Eccoflow oppgradering, og selvfølgelig om det er mulig å gå fra 600 til 1000. Ønsker ikke å kun skifte impeller...

Noen erfaringer, meninger rundt dette?
Ja, du kan bytte ut selve pumpa med en Eccoflow 1000.
Spørsmålet er hvilket filter pumpa sitter i. Bioflow 3.0 ? Forholdet mellom gjennomstrømning og filtermedie-volum bør ikke være for skjevt. Det vil si at for stor gjennomstrømning og lite filtermedie-volum fører til dårligere filtrering, ikke bedre. Vannet må ikke strømme for fort gjennom mediene, da får ikke filterbakteriene nok kontakttid med vannet til å gjøre jobben sin.

I innvendige filter er forholdet nokså skjevt i utgangspunktet...så å gjøre det enda skjevere er ikke nødvendigvis en god tanke. I forhold til utvendige filter med sammenlignbar sirkulasjon er filtermedie-volumet redusert med mellom en tredjedel og halvparten.

Større sirkulasjon vil du selvsagt få, men tviler altså på at det blir bedre filtrering og/eller klarere vann.
Takk for tilbakemeldingen SilverShaded!

Det er ett Bioflow 3.0 som sitter der ja.

Da blir jeg jammen litt usikker på om det er noen gang i å oppgradere. Har for mange år siden i ett gammelt akvarium hatt både den innvendige pumpen og en utvendig Eheim pumpe. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle "spare" meg den utvendige pumpen ved å oppgradere den som allerede var i karet. Dette er ett helt nytt akvarium.

Tar gjerne i mot flere meninger, erfaringer så får jeg vurdert dette skikkelig

En ny pumpe koster jo innpå halvparten av hva du måtte betalt for et passende utvendig filter (som vil gi bedre filtrering og klarere vann). Vet hva jeg ville lagt pengene i...
Hehe vet innerst inn at du har veldig rett! Nå kjente jeg at jeg må gå skikkelig i tenkeboksen!

Litt spørsmål rundt ett eventuelt utvendig filter. Har jo hatt dette før, men er så lenge siden så husker ikke noe spesielt.

Lyd! Standard spm sikkert fra de fleste. Karet står tett oppi der vi sitter, og dersom ett utvendig filter bråker mye så vil dette over tid sørge for at jeg blir små rar....er det mye mer lyd enn i ett innvendig?

Kan jeg som jeg gjorde tidligere kjøre både innvendig og utvendig pumpe?

Kan to pumper eventuelt føre til for mye strøm i vannet?

Jeg er ekstremt opptatt av klart vann...Vil ett utvendig filter være bedre for å oppnå dette?

Hvilket utvendig filter er bra for ett 180l kar?

Det var det jeg kom på nå jøss, der kuppa jeg min egen tråd med nye spørsmål hehe

Alle erfaringer/meninger tas mot med stor takk!
Det er lite bråk fra de fleste utvendige filtere, hvis de er riktig satt opp. Jeg bruker kun Eheim, og dem er det ihvertfall svært lite lyd i. Det hender jeg faktisk tar på filteret for å være sikker på at det går..

Det er ikke noe i veien for å bruke to filter, bare man tenker litt på strømningsforholdene i karet. To filter kan skape strømmer som forsterker hverandre og bli for mye. Men det kommer jo litt an på hva slags fisk du har. Med rolige og/eller flate fisk og labyrintfisk, ville jeg ikke brukt to filter...disse liker ikke sterk strøm. men med to flter har man jo ihvertfall ett hvis det andre skulle svikte

Ja, jeg vil si det er enklere å oppnå klart vann med et utvendig filter. Man har mere filtermedie-volum og mere frihet til å velge/tilpasse filtermediene. Hovedsaken er alltid å stoppe smuss/rusk før det når det biologiske filtermediet, altså best mulig mekanisk filtrering før den biologiske. Innvendige filter lykkes ikke alltid med dette.

Til 180 liter hadde jeg valgt et Eheim eXperience 350 eller Pro3 2073. Det første har jeg selv i mallekaret mitt på 190 liter, og er meget tilfreds med dette. Men det fins jo andre merker, som AmTop, Tetra-Tec og JBL CristalProfi...disse kan være noe billigere.
takk så mye for god informasjon SilverShaded Skal vurdere dette helt klart!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap