HJELP! Bytting av lys

POLAMP 15W G13/T8 6500K var i akvariet fra før så byttet det med.

1stk POWER-GLO Har funger fint hele tiden for fisk og planter.
1stk AQUA-GLO Planter tåler ikke dette så bra selv om det står at det skal fungere fint.

Så spørsmålet mitt er om et av di pærene som er byttet ut og som stod i fra før (POLAMP 15W G13/T8 6500K) vil passe bedre for pantene og fiskene enn AQUA pæra?
Mener du at du skal skifte ut 1 Aqua-glo + 1 power-glo med 2 originale polamp? Såvidt jeg vet er vel ikke fargetemperaturen helt god på de to glo-lysene, 18000 K, mener jeg å huske? Sånn sett er vel polamp med sine 6500 K bedre for plantene, ihvertfall. Jeg har hatt 2x18 W Polamp på min 112-liter, og det ble veldig dårlig lys, har byttet til LED nå.
Bytte ut Kun 1stk. Aqua-glo siden dette tåler fiskene og plantene lite.

1stk POWER-GLO blir værende for det er her både planter og fisk trives selv om det er 18000K.


Power-Glo har veldig høy fargetemperatur, rundt 18000K. Vil ikke anbefale disse til ferskvann. Det ser nok kanskje litt rart ut i akvariet med et slikt super-blått rør sammen med et "rødt". Derimot ville jeg valgt 2x Life-Glo rør, disse er på 6700K, som er en god fargetemperatur til ferskvannsplanter.
Hvordan vet du at plantene og fiskene "tåler" det ene og ikke det andre? Har du brukt dem hver for seg?
SilverShaded
Power-Glo har veldig høy fargetemperatur, rundt 18000K. Vil ikke anbefale disse til ferskvann. Det ser nok kanskje litt rart ut i akvariet med et slikt super-blått rør sammen med et "rødt". Derimot ville jeg valgt 2x Life-Glo rør, disse er på 6700K, som er en god fargetemperatur til ferskvannsplanter.


Dette tenkte jeg ikke på :P Kjenner til det fa tidligere. Så begge blir da av LIFE-GLO
Tusen takk


Ang det som må ut så fort som mulig vil det gå bra i ca 2 uker å bruke ett av dem som var der fra før?


Tja, det er dine alger.. Neida, det går nok bra...men ville holdt meg til den kombinasjonen du har nå, ikke to Power-Glo.
Ok

Det går nok å ha det som nå frem til jeg får tak i LIFE-GLO.

Tusen hjertelig takk.

Ja, tror det er bedre enn å få en brå algeoppblomstring

Har slitt nok med alger tidligere, så det blir ikke aktuelt og fremprovosere alger via feil lys.

Takk så mye for gode utfyllende svar.


Mvh, Skattebo
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap