Får ikke igang Eheim-filteret! Krise!

Skulle rense filteret og er ikke veldig rutinert kan man si (understatement).
Koblet fra størm og slanger, fikk ut litt gørr og skulle starte igjen. Det første som skjer er at lokket bare spretter av når filteret fylles. Dernest at ikke filteret starter. Det får strøm, hører det durer, men ingenting skjer.
Filteret er av typen Eheim 2-et eller annet-7, kjøpt brukt, så tallet i midten er borte.
Noen raske tips?
Uffda

Hvilket lokk spretter av? Uansett... Gå gjennom alt fra impeller, impellerbrønn til koblinger osv. en gang til. Det er viktig at du får filteret igang så fort som mulig. Det beste er uansett om du kjenner noen som kan fikse problemet for deg.
Eh, hva er impeller...? Og impellerbrønn?
Er det et utvendig bøttefilter?

Siden du sier at du koblet fra slanger så går jeg ut i fra at det er et filter som ligner på dette:

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=42&produktid=81&Navn=02. JBL&HKatID=24]Eheim 2227[/URL]

Stemmer det?
Filteret er rundt og helt grønt med et topplokk som settes på med 5 metallklemmer.
Og her ble Håvards råd fulgt, i den forstand at jeg og gubben plukket fra hverandre alt som gikk an å få løsnet på et eller annet vis - Skrudde det sammen etter å ha skylt alle deler, og det virket som om "rotoren" (eller hva den nå heter på fagspråket) hadde kilt seg fast.
Og nå virker det igjen! Og hvis jeg tør, skal jeg ut og spise middag som avtalt... Er litt engstelig for at lokket skal sprette opp igjen.
O store angst, nå trenger jeg en stooor GT!
Fint at du fikk det igang igjen. Får håpe at lokket holder seg på plass siden det er ganske vesentlig.
Kirsti
Eh, hva er impeller...? Og impellerbrønn?

Impeller er den propellgreia som går rundt. Impellerbrønnen er huset den roterer inni. Disse delene skal renses forsiktig. Vær obs på at impellerbladene og den keramiske akslingen lett knekker.
Håvard Støre Andresen
Fint at du fikk det igang igjen. Får håpe at lokket holder seg på plass siden det er ganske vesentlig.

Hihi, så langt er jeg med
For å si det sånn, jeg var rimelig glad for at vi har et babybadekar i huset når lokket hadde slitt seg fire ganger... Også så VÅT som jeg ble!
Det ble et rimelig heftig vannskifte etterhvert, da... Håper mine fiskevenner overlever.
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=Kirsti]Eh, hva er impeller...? Og impellerbrønn?

Impeller er den propellgreia som går rundt. Impellerbrønnen er huset den roterer inni. Disse delene skal renses forsiktig. Vær obs på at impellerbladene og den keramiske akslingen lett knekker.

Du er jo bare GOD da! Tydeligvis det som var galt - noe jeg på mitt kvasi-tekniske vis prøvde å forklare.
Men, som Timbuktu synger : "Du vet det ordnar sig, det gör det alltid, ja det löser sig..."
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap