Eldre juwel og filter...

Jeg har kjøpt et juwel rio 180 med noen år på baken. Det har originalt innvendig filter, som har veldig lite trykk. Jeg ønsker å bytte pumpen, men ser at denne skiller seg i "festeanordningen" fra det nyere filteret. Det mangler denne "tappen" under filteret, og det er ikke plass til den i filterhuset heller.

Er det noen som vet om man får kjøpt den gamle pumpen noe sted? F.eks på ebay?

Jeg ønsker også å bruke en utvendig pumpe. Men det er jo ingen plass for slanger i lokket. Hva gjør dere andre her? Klipper hull i lokket?
Jepp...fjern det gamle filteret, skaff deg et utvendig og skjær hull o bakkant av lokket til slangene Mye mer effektiv filtrering, og man slipper den stygge svarte klumpen oppi karet.
Takk! Da kjøper jeg meg en utvendig pumpe og herper lokket .
Er det greit å bruke et filter som passer for 200-500 l? Eller er det fullstendig overkill? Har funnet et brukt filter som jeg har lyst på.....
Neida...det filteret passer helt utmerket !
Overkill bør man faktisk ha.
Vet ikke om du har lest den tråden som heter Pumpe...der står det litt om dette
.
Jeg har tenkt litt på dette filteret, tetratec ex 1200. ...
Jeg er litt usikker på kvaliteten, og lurer på å kjøpe en eheim 2128 i stedet. Jeg trenger ikke varmekolbe, men er det ikke egen ledning til dette? Slik at jeg slipper å koble den til?

Jeg har to eheimfiltere fra før i 720 l mine, og er veldig fornøyd med disse. Men er det virkelig verdt over dobbelt pris? (Jeg forventer selvfølgelig ikke fasitsvar på det siste....)
Hei,

Jeg har selv dårlig erfaring med Ex1200, personlig mener jeg at det er en svakhet i konstruksjonen når det gjelder tetningen mellom pumpehode og bøtte. Dette var et gjentakende lekkasje punkt for meg. Selv med nye o-ringer og syrefritt fett, det ble så gale til slutt at jeg brukte silikon når jeg satte det sammen og bestilte nytt filter, Eheim.

Men det finnes mange som er veldig fornøyd med Tetratex, synes at den støyer mer en Eheim også.

Mvh Terje
Takk for input!

Jeg har jo ikke lyst på vann på gulvet!!! Samtidig har jeg lovt mannen i huset at dette er et budsjett-prosjekt.... Dette er litt vanskelig!
Jeg er vel er nok litt av samme mening som Terje når det gjelder Tetratec. Men hvorfor skulle du kjøpe Eheim Eheim 2128...Pro II-serien er ikke det beste Eheim har laget, og er en ukurant modell. MenTermo-modellene har egen ledning til varmeren, såvidt jeg vet. Men et Eheim Pro3 2075 ville være å foretrekke, spør du meg.
Akkurat det filteret er til salgs (brukt) i "nabolaget", så det er av bekvemmelige grunner. Ut over å være ukurant, er det noe galt med filteret? Fare for lekkasjer ol?
Kan ikke si jeg vet om noen problemer med 2128, nei. Filteret er sikkert greit nok, hvis det har blitt ivaretatt ordentlig. Det har jo høy kapasitet og er et godt filter.
Det kan være en fordel å bytte pakninger, eller i hvertfall sjekke dem for sprekker og smøre dem inn med syrefritt fett. eheim har en spraybox med fett jeg bruker på mine pakninger
Tilfeldig bekjentskap
© René F
Reklame for plussmedlemskap