Hei folkens.
Lurer på om dere kan svare meg på noen spørsmål ang disse billig-akvariene med sånne vanlige E27 sokler og div.
Hadde et 19 liters kar for en tid siden, med vanlig E27 sokkel i armaturet mener jeg. Det var også med en sånn glassplate som dekker ca en tredjedel av toppen - men jeg tror jeg ikke brukte dette, men bare selve armaturet. (jeg skjønte ikke poenget med plata)
Etterhvert gikk sikringen når lyset sto på, så jeg antok at det var blitt fukt i sokkelen, og sluttet da såklart å bruke dette. Nå vet jeg jo ikke sikkert at det var fukt, men jeg antok, ettersom det ble ganske fuktig der inne, og fordi det var lyset som slo ut sikringen ved test.
Lurer på, vil dette unngås om man bruker denne glassplaten som fulgte med, selv om den ikke dekker hele karet? (at vannet fordamper "vekk" fra sokkelen var vel kanskje ideen?) jeg tenker å fuge fast en ny sokkel, i eller noe i den DIY duren, med mindre dette fuktproblemet vil oppstå uansett. Noen som har noen erfaringer? Finnes det noe man kan gjøre som "fuktsperrer" sokkelen? (uten at det koster tid og penger, haha)
Alternativt bruker jeg bare glassplaten og setter lyset slik at det ikke er rett over vannet, men et stykke unna, det er ikke et stort problem, men haddde vært kjekt å kunne bruke lokket når man nå har ett.
Ser også på disse Pacific-akvariene på Aquamanias, både de uten og med armatur, men det står lite om de. Hva slags lys/sokkel er det i de med armatur, og er det beskyttelses glass i de? De uten armatur, kommer de med glassplate?