Ekstra lys til juwel lido 120?

Lurte på om noen har noen gode forslag til hvordan man kan få mer lys i et Lido 120 liter.
De to lysrørene som det er plass til originalt gir litt for dårlig lys for å få noe særlig annet enn anubias til å trives i bunnen av karet siden det er ganske dypt. Drømmer om et kar som har flotte planter der jeg ønsker de skal være. Nå blir de aller fleste pistrete nederst, selv om de får fine blader nærmere overflaten. Har reflektor på lysrørene og bytter dem en gang i året.
Er det noen som har prøvd å sette inn LED lys i tillegg. Burde gå an å skru noen fast i den ledige plassen under lokket uten at det blir alt for komplisert. Er noen LED lys bedre egnet enn andre. Noen som har gode forslag til planter som trives i Lido.
Aslak
Hva slags typer lysrør er det du har pr nå?
De eneste som passer; T5 24 watt. Byttet i går. Har kastet eskene så jeg husker ikke hva de heter, men et er naturlig lys og et er litt rødere for å gi fiskene litt mer farge. De beste de hadde i butikken.
Rørene heter Hi-lite nature og colour
Jeg er rimelig blåst på dette med lys, men vet at jeg også hadde problemer med å få lys helt ned i bunnen på mitt Juwel kar (110liter) - eller altså lyset rakk jo dit ned men det utgjorde lite for plantelivet. Anubias, cryptocoryne osv levde godt nederst men stengelplantene bar preg av å være tynne og gule nederst.

Det er en del kjempegode artikler her på forumet om jeg ikke tar feil, som viser til dette med fargespekteret og hvor langt ned i vannet diverste farger/lys når, og hva man kan gjøre for å forbedre dette.

Tenker at hvis du er veldig nøye på plantene og vil ha absoutt det beste utseendet for de, så kan det være en ide å se på dette med CO2, men dette koster om man vil ha det profft.

Lykke til! Håper noen mer mer peiling kan gi deg noen tips!
Begge de to rørene er nokså dårlige som planterør, særlig i et dypt kar. Den delen av spekteret som rekker lengst ned i karet er i den blå enden...og inegn av disse to rørene utmerker seg med god dekning i den enden. De har mye dekning i den lyseblå- til grønn- til orange delen av spekteret, som er mindre interessant for plantenes fotosyntese. Etter min mening er det ingen av Juwel's egne rør som har ideelle kurver for fotosyntese. Noe som kanskje ville hjelpe plantene er å bytte ut Nature med Blue....men det er mye mulig dette ikke vil se "pent" ut.
Har funnet ut at Juwel egentlig ikke har gode plantelys som passer Lido.Ergo trenger jeg nok noe mer lys i tillegg. Er det noen Lidoeiere som har funnet på noe smart. Får man tak i LED lys som kan festes under lokket? Har allerede for moro skyld skrudd opp noen jeg kjøpte på Ikea. De gir et stemningsfylt nattlys, men har neppe effekt på plantene.
Nei, slike lys har liten annen effekt enn som "pynt".
Det fins nok LED-lenser som vil gi nok PAR ved bunnen av karet ditt, men det kan være vanskelig å få dette inn i lokket du har.
OK. Da er kanskje løsningen å finne planter som takler lyset jeg har. Burde kanskje bytte forum for dette temaet, men siden tråden er startet likevel.....
Anubias funker bra, men kunne vært spennende med noe mer på bunnen også. Cryptocryne og javabregne går sånn nogenlunde. Har også en Ludvigia (unnskyld om stavingen er feil) med røde blader som klarer seg bra når jeg kniper av de friske toppene og planter på nytt samtidig som jeg fjerner de bladløse stilkene som står igjen. De fleste andre hurtigvoksende jeg har prøvd får jeg ikke noe særlig fart på. Alle forslag mottas med takk Vil CO2 ha noen effekt uten mer lys? Jeg gjødsler heller ikke. Har brukt jerntilsetning i tidligere akvarier men ikke i dette.
Litt CO2 vil alltid være bra, men lysmangelen vil absolutt sette begrensninger for veksten.
Finnes mange forskjellige typer moser, hvis det kan være av interesse! Javabregner som nevnt, syns jeg er knallbra å ha nederst. De er ikke kresne på lys, og spirer så det synger etter. Foretrekker javabregner fremfor anubias, da denne syns jeg er ganske vanskelig å få til å gro fort. Til å være planter som tåler å være litt unna lys, så vokser de rimelig kjapt syns jeg.
Sagitarria subulata (kanskje skrivefeil) er en slags bunnplante, nesten litt som gress, er også en jeg hadde groende flittig i mitt kar. Noen ganger strakk den seg så innmari høyt, selv om den har en sånn "standard høyde" stort sett. Heftig oppdrift har den også, så den må sitte godt nede på bunnen, haha. Men den er ikke så videre "fin" at det gjør noe. Ser ut som sånne gress tuster.
Takker Lidoen er ca 50 cm dyp
Bruker du plantegjødsel, Grapejuice?
Jeg brukte det, ja. Både det under sanda og i flytende form.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap