Co2 system. hva skal man velge?
Fikk plutselig lyst til å forsøke et CO2 system i min Juwel Lido 120 liters tank. Lei av planter som ikke gror. Hva trenger jeg for å få noe som fungerer enkelt og greit, hva bør det koste, og hvor kjøper jeg det rimeligst. (Neppe i min lokale akvarieforretning.) Er noen merker bedre enn andre. Vel ingenting om dette, bortsett fra at jeg prøvde meg på et hjemmelaget opplegg for mange år siden. Plantene grodde og fiskene ble syke, så jeg droppa det nokså fort.
Postet 14.02.16 kl 21:43
Endret: 14.02.16 kl 21:52
Diy
Hvorfor ikke lage et selv, før du kjøper et "proff-anlegg".
Her er en grei intro til å lage det selv..
Postet 14.02.16 kl 23:46
Ser spennende ut det der, men er det vanskelig å få akkurat passelig mengde CO2 i tanken? Prøvde noe lignende for en del år siden, riktignok med bare en flaske og slange rett i vannet. Enkelt som bare det. Men det gav nok for mye CO2 og ustabile vannverdier. Fiskene fikk hvitprikksyke etter en uke eller to med jojokjøring av særlig pH verdiene.
Noen som har prøvd dette ut? Prisen er jo ganske fristende, da. Men det må fungere uten at man trenger å overvåke det natt og dag.
Noen som har prøvd dette ut? Prisen er jo ganske fristende, da. Men det må fungere uten at man trenger å overvåke det natt og dag.
Postet 15.02.16 kl 18:23
Har en 1,5l PET-flaske (vanlig brusflaske) gående til et 54l kar, der jeg har koblet slangen til luftinnsuget til en innvendig Eheim filter som deffusor. Og det fungerer helt utmerket. Det gjorde det også før hobbyen fikk seg en pause..
Men det er viktig at Co^2'en blir tatt opp av vannet. Når du har slangen rett i vannet, vil ikke Co^2'en bli opptatt i vannet i noe særlig grad. Boblene vil rett å slett gå til overflaten og forsvinne. Så jeg tviler på at det var Co^2 som gjorde at du hadde problem.
Vannet kan inneholde ganske mye Co^2, uten at fiskene får problemer. Da vil en få samme problem som når det er forlite O^2 i vannet. Da vil fiskene gå til overflaten og hente luft ofte.
Co^2 tilsettes som plantenæring. Og så lenge du har planter som forbruker Co^2, Burde du ikke få for stort overskudd. Men det kan vere greit å ha en Co^2 tester, i tilfelle du lurer på om der kan være formye..
Postet 15.02.16 kl 19:56
Takk for tipset. Kanskje verdt et forsøk. Gjorde sikkert ikke alt riktig sist jeg prøvde. Men helst ville jeg nok hatt noe som surrer og går på egenhånd uten at jeg trenger å etterse det hele tiden. Det kan man vel neppe lage selv??
Bytte gjæringsstoff i et par brusflasker en gang i uka skal jeg nok klare, om det er alt som skal til?
Fortsatt intereressert i tips om kjøpe CO2, selv om dette opplegget absolutt er verdt å se nærmere på
Bytte gjæringsstoff i et par brusflasker en gang i uka skal jeg nok klare, om det er alt som skal til?
Fortsatt intereressert i tips om kjøpe CO2, selv om dette opplegget absolutt er verdt å se nærmere på
Postet 15.02.16 kl 20:59
Jeg kjøpte et komplett sett for bruk med SodaStream-patroner.
Med tidsur tilkoblet trenger jeg kun passe på å bytte gasspatron når den er tom.
CO2-patronen varer i ca 3 måneder ved 1 boble pr. sekund 8 timer i døgnet.
Slike komplette sett får du kjøpt på flere nettbutikker. Selv betalte jeg rundt tusenlappen for mitt på co2art.co.uk. Svak kronekurs gjør at det nok er endel dyrere nå. SodaStream-patroner koster rundt 200.- i innkjøp og 100.- for innbytte i ny når den gamle er tom.
Ikke akkurat grisebillig, men er enkelt i bruk, og tar relativt lite plass.
Med tidsur tilkoblet trenger jeg kun passe på å bytte gasspatron når den er tom.
CO2-patronen varer i ca 3 måneder ved 1 boble pr. sekund 8 timer i døgnet.
Slike komplette sett får du kjøpt på flere nettbutikker. Selv betalte jeg rundt tusenlappen for mitt på co2art.co.uk. Svak kronekurs gjør at det nok er endel dyrere nå. SodaStream-patroner koster rundt 200.- i innkjøp og 100.- for innbytte i ny når den gamle er tom.
Ikke akkurat grisebillig, men er enkelt i bruk, og tar relativt lite plass.
Postet 18.02.16 kl 21:57
Postet 18.02.16 kl 22:48
Postet 18.02.16 kl 23:24
Postet 18.02.16 kl 23:43
Var inne på nettstedet til co2art. De hadde flere forskjellige, bl.a et komplett sett med adapter til sodastream i pakka til ca 90 pund. Så ut som det bare hadde en trykkmåler og den var grønn inni klokka. De andre hadde to, og var dyrere. I tillegg måtte man kjøpe adapteren til sodastream utenom.
Er det den grønne du har? Er du fornøyd? Kommer det toll og andre utgifter i tillegg når man kjøper fra England?
Man kunne velge forskjellig størrelse på utstrømmerdelen. En var beregnet for akvarier opptil 120 liter. En annen var opptil 300 liter. Mitt akvarium er 120 liter. Er det like greit å ta den største, eller bør jeg ta den som går opp til 120 l? Vet du om en evt pH måler passer til dette settet?
Er det den grønne du har? Er du fornøyd? Kommer det toll og andre utgifter i tillegg når man kjøper fra England?
Man kunne velge forskjellig størrelse på utstrømmerdelen. En var beregnet for akvarier opptil 120 liter. En annen var opptil 300 liter. Mitt akvarium er 120 liter. Er det like greit å ta den største, eller bør jeg ta den som går opp til 120 l? Vet du om en evt pH måler passer til dette settet?
Postet 19.02.16 kl 09:10
Endret: 19.02.16 kl 09:29
For 3-4 år siden kjøpte jeg på Ebay en enhet som består av to trykkmålere (en for flasketrykk og en for arbeidstrykk, samt justerbar elektrisk magnetventil. Denne klumpen skrur jeg rett på en standard 5 kg's co2 brannslokkerflaske hvor stigerøret er fjernet. Sist jeg fylte co2 kostet det 350 kroner for 5 kg (11 ganger innholdet i en sodastreamflaske.) Strømmen til magnetventilen er koblet sammen med lystimer slik at co2 tilførsel stoppes når lyset slås av.
Jeg betalte ca 700 NOK for Ebay-enheten, men prisen er nok høyere nå pga dårligere kurs. I tillegg kommer 25% norsk moms, som beregnes av vareverdi + frakt. I mitt tilfelle slapp jeg moms, men det skyldtes nok en glipp.
Uansett system trenger man en diffuser/reaktor som sørger for at co2 oppløses i vannet og ikke bare stiger til overflaten og forsvinner.
Jeg betalte ca 700 NOK for Ebay-enheten, men prisen er nok høyere nå pga dårligere kurs. I tillegg kommer 25% norsk moms, som beregnes av vareverdi + frakt. I mitt tilfelle slapp jeg moms, men det skyldtes nok en glipp.
Uansett system trenger man en diffuser/reaktor som sørger for at co2 oppløses i vannet og ikke bare stiger til overflaten og forsvinner.
Postet 19.02.16 kl 10:32
Aslak SVar inne på nettstedet til co2art. De hadde flere forskjellige, bl.a et komplett sett med adapter til sodastream i pakka til ca 90 pund. Så ut som det bare hadde en trykkmåler og den var grønn inni klokka. De andre hadde to, og var dyrere. I tillegg måtte man kjøpe adapteren til sodastream utenom. Er det den grønne du har? Er du fornøyd? Kommer det toll og andre utgifter i tillegg når man kjøper fra England? Man kunne velge forskjellig størrelse på utstrømmerdelen. En var beregnet for akvarier opptil 120 liter. En annen var opptil 300 liter. Mitt akvarium er 120 liter. Er det like greit å ta den største, eller bør jeg ta den som går opp til 120 l? Vet du om en evt pH måler passer til dette settet?
Jeg har dette settet med to trykkmålere, adapter til Sodastream følger med. Mener å huske at regulatoren med to målere var på tilbud og like billig som den grønne da jeg bestilte, vet ikke om det spiller noen rolle om man har det ene eller andre. Norsk moms og gebyr kommer i tillegg ja, men ikke toll. Jeg var heldig og fikk den uten å betale moms.
Har du utvendig filter kan du velge inline diffuser som frigjør CO2 direkte i utløpsslangen fra filteret. selv har jeg den 70mm diffuseren som fulgte med i pakka.
Som Stephan Sandemose skriver så er det en rimeligere løsning i lengden å gå for brannslukkerflaske. Da slipper du å fylle så ofte, men flaska tar litt mer plass, og du er avhengig av å ha en forhandler i nærheten der du får fylt ny gass. Du får kjøpt komplette sett til brannslukkerflasker også.
Postet 19.02.16 kl 11:36
Postet 19.02.16 kl 22:03
Hei. Jeg mottok nylig et komplett sett fra Co2art.co.uk (og har gjort klar all installasjon i dag - spennende!). Produktene ser ut til å være av meget god kvalitet. Forsendelsen kom som rekommandert pakke, og tok 2,5 uke fra bestilling til hentelapp. Jeg fikk dessverre momspåslag på 25%, men det var jo ikke uventet. Lykke til!
Postet 19.02.16 kl 23:04