Noen med kunnskap om led?

Prøver å orientere meg litt i LED-lys jungelen, men finner ut at det ikke er helt lett. Finner ikke så mange opplysninger på nettstedene til de norske forhandlerne ihvertfall. Dette er vel ennå forholdsvis nytt, og det virker som om en del av dere på forumet som har LED-lys har bestilt fra utlandet. Jeg trenger mer lys i et akvarium som er ca 50 cm dypt og ca 58 cm bredt inni lokket. Der er det allerede 2 t5 lysrør. Det ideelle ville være å sette inn et par LED skinner i tillegg. Hvis ikke det er mulig vurderer jeg å bytte hele dekselet.

Nå lurer jeg på hva jeg trenger av LED lys for å få akvariet til å se bra ut og få optimal plantevekst. Hvilke lysverdier bør det være og hva skal jeg se etter for å få et godt produkt? Vil gjerne ha noe som kan kobles til en dimmer med sunrisereffekt.

Hva har andre der ute kjøpt som dere er fornøyd med, og hvor kjøper man det?
Grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er for å få litt mer fart på plantene. Takknemlig for alle som vil dele litt av sine erfaringer med en som er ganske blank på dette feltet.

Mvh Aslak
Jeg eg også rimelig blank på dette med LED lys, så jeg skyter bare inn her i håp om å lære noe. Men jeg kan si såpass at på Ebay har de masse forskjellige E27 (og andre sokler) med LED pærer med 6000kelvin ++. Vet ikke hvorfor dette er upoulært her til lands, men det er det i flust - og like rimelig som andre pærer. Vet ikke kvaliteten over de, men de to jeg kjøpe til typ 30 kr er jeg fornøyd med. Litt sånn flimsy kvalitet, men de lyser like sterkt og "hvitt" som lysrørene i akvariet, og de blir ikke varme. (Den pæra jeg kjøpte på Clas Ohlsson som var 6500k blir litt varmt, og det var 150 kr!!)

Problemet er vel kanskje mest å kunne sikre det mot fukt. De lysrørene i karet har vel sånn der plasthetter av noe slag, så her må man kanskje finne på noe smart selv. Tror det er en del som har bygget selv her og kan si hva de gjorde. Har du sett om det er noe ang LED i DIY / Artikkel-fanen?
Har ikke funnet så mye. Litt skriving er det jo. Ganske teknisk, så jeg skjønner at her er det ting å få med seg når det gjelder hva slags lys og hvor mye. Skulle ønske det fantes en "LED for dummies" artikkel man bare kunne lest seg opp på......
Fant ut på nettet at det finnes iallefall et armatur med LED som passer min tank. Bare å bytte ut med det jeg har. Fristende, men jeg aner ikke om det har nok og riktig lys. Litt for lite info på den tyske siden som solgte det, og litt for lite kunnskap hos meg til å forstå tallene. Ganske dyrt også. Tør ikke kjøpe det uten videre.
Kan ikke påstå så mye kunnskaper, men har ihvertfall en del erfaring nå. Jeg har kjøpt til sammen 12 ulike LED-planker fra Eheim, fra Aquaristikshop. Stiv pris, fra 1200 til 2000 fir de lengste på 150 cm, men til gjengjeld skal de vare 50.000 timer, og det gir jo drift i noen år. Alternativet er jo å bytte lysrør, opp mot 25 stk for tilsvarende lysmengde, til 150 per stykk, en gang i året... Imo fullstendig verdt pengene.

Uansett, min erfaring er at disse lysene gir en helt avsindig plantevekst. Kjører ganske basic, med sverdplante, anubias, javabregner og vallisneria, men det tar ikke slutt... Har et 1100-liter med 80 cm dybde som ihvertfall de opprinnelige T5-rørene ikke klarte å forsyne. Med LED er det fantastisk. I dette karet har jeg malawi, og det gir en fantastisk fargeopplevelse.

Eheim sine hjemmesider har rimelig god info om disse. Du kan kjøpe overganger som gjør at de passer rett inn i T8/T5-socket (begge adaptere i tilleggssett). Bare gå inn på hjemmesiden og sjekk lengder osv. Litt av samme info på Aquaristikshop. Lykke til.
Tusen takk. Da sjekker jeg Eheim. Det hadde jo vært supert om jeg kunne få noe til å passe i det armaturet jeg har.
KjettaRaketta
Eheim sine hjemmesider har rimelig god info om disse. Du kan kjøpe overganger som gjør at de passer rett inn i T8/T5-socket (begge adaptere i tilleggssett). Bare gå inn på hjemmesiden og sjekk lengder osv. Litt av samme info på Aquaristikshop. Lykke til.


Blitt litt klokere, men ser at Eheim er blandt de dyreste. Sera har noen langt billigere, men kanskje ikke like bra? De som passer mitt akvarie er 36 cm lange. Det er ganske mye mindre enn lysrørene som står i nå. Vil lyset spre seg helt ut i kantene. Kjedelig om det er lyst på midten og mørkt i kantene.
Etter min erfaring 'fyller' disse lysene karet, både utover og mot bunnen. Har ulike varianter, som nevnt både i 200x80x70 cm, to 375 litere (150x50x50), en 180 liter kube, og et par 112-litere. De siste har LED med lengde rundt 60 cm, og en planke lyser opp alt og vel så det.
Vil bare nevne at jeg kjøpte noen sånne billige "ledpærer" på Ebay, med rundt 6000 - 6500 kelvin.

En av de bruker jeg på noen tomatplanter og litt sånn pjusk, og ser at plantene strekker seg mot lyset, og at kaktusene også reagerer på dette.

Det andre lyset har jeg til et bittelite gro-kar til mose, og ser at mosen får fine knopper. Nå trenger jo ikke akkurat mosen så veldig mye lys, men den "grodde" ikke i mørket slik den ser ut til å gjøre i dette lyset.

Jeg kjøpte dette
http://www.ebay.com/itm/221844682255?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=520728405612&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

(E27, 44LED 5050SMD. (cool white) - det er en sånn avlang lyskilde. Ene minuset er at baksiden blir veldig varm. Ikke sånn at du brenner deg ihjel på fingrene, men ikke noe jeg vil holde i mer enn et par sekunder. Selve LEDlysene blir ikke varme.

Lyspæren jeg kjøpte til 150 kr på clas ohlson blir også varmt rundt sokkelen da, så tipper dette ikke er til å unngå med slike lys.

Syntes denne jeg kjøpte på ebay var veldig smart, da den lyser bare en vei, altså ikke helt veien rundt, så den kan ligge på akvarieglasset uten å lyse meg rett i tryne liksom.

Tilfeldig bekjentskap
© Reinert Enerstvedt
Reklame for plussmedlemskap