Annen belysningstid i helg?

Hei, bare lurte på om det blir forvirrende/mistrivsel for fisk/planter om man har annen belysningstid i helgene? Har bare planter foreløpig (innkjøring) og har nok litt lang belysningstid (10-21), men ingen algeproblemer enda.

Vurderer å ha 13-22 i ukedagene og 9-21 i helgene, da barna tilbringer mye av formiddagen i helgen i kjellerstua der akvariet står, så det er selvsagt hyggelig om det er belyst da. Men kjedelig å måtte slukke det så tidlig som kl 19. Vil dette forstyrre rytmen i karet?
Hei. Vi kjører noe av det samme som du skisserer med varierende lystid ukedag og helg. Så langt ingen problemer.
Programerbar

Med programerbar timer, kan du lage en glidene overgang mellom helg og hverdag..

Claes Ohlson har programerbare timere. Men kan vere vanskelig å bli klok på..!

Åssen er kvaliteten på varene fra Claes Ohlson... når det kommer til akvarium altså.. :P
Har ikke akkurat hatt den beste kunde-fornøyelsen ifra dem tidligere...
Hvis du velger denne, er det ihvertfall ikke noe problem. Jeg har den på alle karene mine, og den funker fjell. Men den har bare 2 av/på per døgn, altså 4 settinger.
Jeg leste nettopp at fisker kan også leve et konfortabelt liv selom de har lys på 24/7... min ifølge hva jeg leser her på dette forumet så er det tydeligvis ikke mulig??
Hvorfor skulle man ha lys på 24/7 ? Det er helt unaturlig for både fisk og planter. Fisk har også en døgnrytme ! Og lys hele døgnet er bare en åpen invitasjon til algevekst.
Arnfinn77
Hei. Vi kjører noe av det samme som du skisserer med varierende lystid ukedag og helg. Så langt ingen problemer.

Ok, takk for svar, da går jeg for det.

Apropos Clas Ohlson timere så har jeg denne på akvariet:
Digitalt mini koblingsur
Kan anbefale den, liten og kompakt, så den stenger ikke for nabokontakt, og grei å programmere.

Kjøpte denne tidligere til noen lys:
Digitalt koblingsur
Vil ikke anbefale den, utrolig knotete å programmere. Den andre er både billigere og bedre...
Må si meg enig med hva du sier, fisk "sover" og det å ha på lys heletiden virker dumt.. Men jeg lærer mer og mer for vær da jeg skriver her på forumet og setter pris på all den infoen jeg for.. takk Silver--
Satt å leste her å ja det er rett dette med at fiskene trenger noen timer mørketid/natt hver døgn.

Her har jeg i grunn litt lang lystid (9t) på 1,5t før første mating og av 1,5t etter mating på kvelden, men vil at fiskene skal være godt våkene da det er mating + at jeg vil at dem skal reke og få fordøyd kveldsmaten før lyser slokker for kvelden. Bruker automatmater som mater 2 x i døgnet med 6t mellomrom. Har ingen algevekst selv om det er lys i 9t, her å brukes det auto på/av timer fra Clas Ohlson. Detter er nr 2 jeg tester derfra å ja dem kan være vriene å forstå seg på, men når det læres hvordan det virker så sitter det.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap