Led og co2 installert. tips?

Nå har jeg fått på plass nye LED lys og CO2 anlegg i min nesten 50 cm dype Lido 120. Lysene er 2 x Aqualantis easy LED 438 mm 6800k med sunriser og et CO2 Sodastream anlegg fra co2art. Lyset ble satt inn for tre, fire dager siden og allerede har ludwigiaen i bakgrunnen kommet seg veldig. Cabombaen foran filteret plantet jeg i går og er veldig spent på om den vil gro nå. Det lyktes ikke med deg gamle opplegget. Det nye lyset ble veldig fint og ser naturlig ut, men kanskje litt sterkt om kvelden. Mest fordi alt grums og bøss synes mye bedre enn før. Det kan dimmes, men det er vel neppe lurt med hensyn til plantene??

Så var det CO2 anlegget da. Lurer på hvor mye CO2 jeg bør slippe ut. Har satt det på veldig forsiktig nå med bare ørlite grann bobler ut fra diffuseren og noen få bobler i minuttet i dråpetelleren. Er dette for lite til å få noen effekt?

I tillegg har jeg gjødslet med flytende gjødsel og gitt sverdplantene hver sin stikkpille med gjødsel ned i substratet.

Noen som har noen flere tanker om tiltak (helst enkle) jeg bør gjøre for å få plantene til å vokse bedre?

Sist jeg var i akvariebutikkene sa de at det var lurt med lite bevegelse i overflaten for at plantene skulle få bedre forhold. Noen som har hørt om det før?
Hei.

Lyset ditt er hvertfall godt nok nå tenker jeg. Kombinasjonen med godt lys, co2 og gjødsling er jo avgjørende for en fin plantevekst.

Du burde skaffe seg en drop checker fra ebay.co.uk. Da er det veldig enkelt og følge med på metningen av CO2 i vannet. Skifter farge fra blå til grønn som er perfekt og til gul hvis metningen blir for stor.

Angående bobler kommer det an på hvor mye planter du har som forbruker co2. Ut i fra bildet ditt hadde jeg ikke vært redd for og øke til 1 boble pr.sek nå i begynnelsen. I mitt Juwel rio 180 har jeg drøye 2 bobler i sekundet med masse planter. Merk deg st PH vil synke når du bruker co2. Samme gjelder KH, lurt og følge med på disse verdiene så fisken ikke tar kvelden.

Du har gjort så alt ligger til rette for god plantevekst, så du vil se markant endring bare på 10-12 dager. Anbefaler deg og knipse bilde. Da er det lett og se, legger ved bilde fra mitt kar fra dag 1. Dag 15 og dag 27. Angående vannbevegelse i overflaten syntes jeg den er tynn. Ja gjerne hvis du ikke har tilførsel av co2 men så lenge du har det er det desto viktigere og ha bevegelse slik at O2 (oksygen) metningen holder seg oppe. Fort gjort og kvele fiskene hvis co2 metningen blir for drøy!
Wow. Stor forbedring i ditt kar ihvertfall. Var det fra da du du installerte CO2 du tok disse bildene? Fulgte forresten med en drop checker som jeg har montert. Vet noen hvor lang tid det tar fra co2-nivået endrer seg til den skifter farge?
Jeg startet med co2 på første bildet, altså dag 01 så jeg har jo ikke noe sammenlignings grunnlag på hvor godt det ville ha vokst uten co2. Dog, er jeg ikke i tvil om at det ville vokst betraktelig dårligere uten..

Drop checkeren skifte farge ila noen timer men det er greit og gi den et lite døgn av gangen så du ser at metningen blir riktig. Altså at du setter den på én boble først så sjekker du fargen rett før lyset går av. Merk at den vil skifte farge igjeb når lyset går av og du stenger co2 tilførsel. Dette gjør også at PH forandrer seg litt. Jeg har en forskjell på 0.5 ila døgnet.
OK. Hos meg er den fortsatt blå etter to døgn. Prøver med litt forsiktig økning i morgen også, så får vi se...
Du skrev innledningsvis at du hadde noen få bobler i minuttet og det er vell snaut. Ta og begynn på én boble i sekundet så øker du til halvannen hvis den ikke skifter farge osv.
Har nok kjørt rundt halvannen boble i sekundet siste døgn. Må fortsatt øke, ser jeg, fargen er ennå mer blå enn grønn. Synes det blir mye bobler på planter og røtter, særlig om kvelden. Det er ikke så pent. CO2-en går fritt ut i vannet fra diffusoren. Burde den heller gå i et slags lukket system for å unngå dette? Ser ut som noen har en type glassklokker de sender CO2 gjennom.

By the way; cabombaene har vokst flere centimeter
Da øker du bare litt til så holder du øye med PH og Kh slik at fisken ikke får bakoversveis Hvilke diffuser har du? Jeg hadde forstått hvis det bare kom bobler i fra planter da det nok hadde vært O2 som plantene produserer når de forbruker CO2! Men på røttene? Hmmm.. Hvis co2 boblene er så store at de fester seg på røtter og planter har du nok en alt for grov diffuser. Kan anbefale denne

Det handler jo om og få boblene så små som mulig og holde gassen så lenge som mulig i vannet. Hsr du f.eks igjennom en luftestein får du en dårlig utnyttelse av gassen og kaster bort mye gass som fordufter når den treffer overflate. hvis du har utvendig pumpe er det flere som tilsetter den rett i pumpa som du lurer på. Da får du ho maks utnyttelse av gassen samt du slipper slangene og diffuseren i karet..
Diffuseren tror jeg er ganske god. Iallefall skrøt de av den i nettbutikken jeg kjøpte den. Har også tenkt at kanskje plantene produserer boblene selv. Det er nesten som et fløyelsteppe av alger på store deler av røttene, og de kan vel også produsere oksygen, kanskje?

Boblene fra diffuseren er ørsmå. Da er det kanskje bare sånn det er, hvis CO2- en ikke kan gå i et lukket system.
I dag er det grønt
Kjempe bra!

Da har du optimal metning i karet. Da er det bare og følge med på at den ikke blir gul.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap