Ekspanderende skum

Ser en del i USA bruker dette skummet de har som heter Great Stuff, og det er da slikt skum som ekspanderer og blir gult og fast, men også litt porøst. Har vi noe tilsvarende i Norge? Prøver å finne noe her på forumet osv, men vanskelig å vite, da det ser ut til at de fleste er negative til noe som helst kjemikalier, mens reptil-folk bruker litt av hvert med hell, både her, Sverige og Danmark. Jeg aner ikke, så det er derfor jeg spør. Ser også at det visstnok er helt vanlig, (og helt ufarlig visstnok) å innrede akvarier, vivarier, paludarier og terrarier med dette som heter Great Stuff, da mange av disse som driver med det i jobbsammenheng o.l bruker dette, og viser hvordan man bruker det på videoer osv. Og de holder jo både fisk og frosk og alt mulig rart i dette.

Noen tanker? Noen her som har prøvd tilsvarende? (Hva er egentlig det tilsvarende her?)
Har drevet en del med reptiler, og det blir litt annerledes med relativt 'tørre'
bur enn med et akvarium som står under vann. Men når det er sagt...det fins helt sikkert muligheter her. Great Stuff er et polyuretan-skum, og det har vi her i Norge også. Brukes massevis av slikt som isolasjon rundt vinduer,dører, kabler o.l.

Når man ser på hva Great Stuff inneholder (MSDS), er det omtrent nøyaktig det samme som i f.eks. Bostik All Season Multicap.

Jeg tør ikke garantere at det er 100% ufarlig å bruke i akvarier, men hvis de gjør det i f.eks. USA og Danmark, skulle Bostik-produktet gå greit her også. Faren med disse skummene er størst når man legger det på...da er det veldig brannfarlig, og må ikke pustes inn.
A-haa, ja tenker også at man står "friere" i tørre terrarier, men ser de brukes ofte i vivs og paluer, hvor det er vann som sildrer over alt og ikke minst gjerne en rimelig høy vanndel. Men spesielt siden både proffe og spesialsjapper osv bruker og anbefaler dette, så må det jo være greit, selv om det er kjemisk osv.

Hm, der sa du noe, ikke puste inn! Kan ikke huske å ha sett de beskytte seg noe særlig mot det, men jeg ville nok også hatt munnbind ellernoe. Hva med for eks disse fugeskummene de selger på for eks Jula, er det samme greia eller er det noe annet?
Når det gjelder alle de forskjellige produktene, må man nesten bare sjekke MSDS og sammenligne kjemikaliene. Et lite stykke detektivarbeid
Ah, skjønner. Ser for eksempel den som heter Fugeskum FM610 på Jula, der står det i databladet at den ikke er farlig for miljøet, mens på en av de andre jeg sjekket, står det at det kan gi langtidseffekter i vann.
Ja, man er aldri sikker uten å se på ikke bare hva det står på produktet, men også ingrediensene som står i produktets datablad. Om du sammenligner med Great Stuff, ser du om det "passer"..
I mitt tilfelle tror jeg at jeg blir å bruke våtromsisopor istedet uansett, men har gjerne lyst å prøve med skum på et tidspunkt, for det er mye man kan gjøre med det! Og synd at mange slår det vekk med en gang når det kanskje kan åpne for veldig mye DIY hvis man finner et produkt som er trygt. Skal sjekke litt rundt! (og sier ifra om jeg finner noe, er sikkert flere som lurer)
Enig med deg...litt utforskning er bare flott ! Er ikke bra å gro helt fast i "det gamle". Og som du sier, mye rart man kan gjøre med scaping vha. sånt skum
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap