Får ikke eheim pro 3e 2078 / 700 til å virker

Jeg har slitt et par dager med å få min EHEIM Pro 3e 2078 / 700 til å virke. Jeg har hatt den avslått i et par måneder, pga oppussing, og skal nå starte den opp igjen. Det vil den ikke. Akvariet står ca. 70 cm over bakken, filteret på bakken. Jeg har prøvd med slakk slange, stram slange, innsug og utblås under vann, utblås over vann. Jeg har filteret helt tomt, det har da begynt å suge. Etter litt har jeg satt i kontakten, også stopper det opp når filteret er fullt. Da begynner det grønne lyset å gå opp og ned.
Starter jeg med fullt filter, så går lyset rett til grønt opp og ned. Starter jeg uten vann, så kommer det rød og gule lyset opp. Jeg hører motoren slå seg på, men så av igjen. Jeg har sjekket at det ikke er skitt i filteret, og alle deler beveger seg som det skal. Ingen ødelagte deler.
Setter stor pris på om noen som har erfaring med dette filteret å skrive. Om jeg gjør riktig eller om jeg gjør feil. Jeg slet litt med å starte det første gangen jeg tok det i bruk også, men det gikk etter noen minutter.

Mvh.
Heine
Sarpsborg
Har du sjekket impelleren og impeller-huset, og renset ?
SilverShaded
Har du sjekket impelleren og impeller-huset, og renset ?

Ja, renset alt som kan renses, inkluder impeller og impeller-huset. Jeg har lest om filteret, og sett på filmer på YouTube, men ingen viser en direkte oppstart. De hopper alltid over den biten hvor filteret blir pumpet i gang, og strømmen kobles i. Kan jeg ha for mye slakk på slangen? Eller for lite fall fra der akvariet står og ned til filteret? Kan karet og filteret stå i samme høyde?
Takker for alle svar.
Alt går bra, og fungerer som det skal under oppstart. Helt til jeg kobler til strømmen. Da blinker de grønne lampene, i stigende og synkende rekkefølge, kontinuerlig.
Karet og filteret bør ikke stå i samme høyde, nei. Dette filteret pumper 2.6 m, så det er nok ikke der problemet ligger, med mindre slangene er alt for lange. Prøvd en factory reset ?
SilverShaded
Karet og filteret bør ikke stå i samme høyde, nei. Dette filteret pumper 2.6 m, så det er nok ikke der problemet ligger, med mindre slangene er alt for lange. Prøvd en factory reset ?

Jeg gadd ikke feilsøke lenger, sendte mail til EHEIM, skyllet, tørket og pakket sammen filteret. Bestilte nytt filter på nettet. Dro ut strømkabelen (eller nettkabelen som EHEIM har oversatt det til). Da så jeg feilen. Jeg har brukt feil strømkabel. 12 volt drar ikke så bra. Fant frem riktig strømkabel, alt fungerte. Nå er jeg lykkelig igjen. Jeg fant ut at filteret bør står 10 under vannflaten. Og jeg tok factory reset 3 eller 4 ganger i løpet av helgen. Takk for hjelp, SilverShaded
Feil stømkabel...hvordan er det mulig ? 12V får man jo stort sett ved å sette et "power"/omformer imellom strømnettet og apparatet, så det skjønner jeg ikke hvordan du klarte. Strømledningen til filteret sitter støpt fast i filteret på mine Eheim-filter, det gjør den vel på 2078e også ? Trodde det var omtrent praktisk ugjørlig å forsyne en 220-240V gjenstand med 12V...
SilverShaded
Feil stømkabel...hvordan er [I]det[/I] mulig ? 12V får man jo stort sett ved å sette et "power"/omformer imellom strømnettet og apparatet, så det skjønner jeg ikke hvordan du klarte. Strømledningen til filteret sitter støpt fast i filteret på mine Eheim-filter, det gjør den vel på 2078e også ? Trodde det var omtrent praktisk ugjørlig å forsyne en 220-240V gjenstand med 12V...

Hehe, ja, man kan jo lure. Jeg pakket ned filteret under oppussing. Og da jeg tok det fram igjen så var det 12 volts som lå siden av, og den passet. Ganske lik. Jeg måtte lese om det var noen forskjell. Strømkabel til 2078 er ikke støpt fast. :-P
Silvershaded.
På 2078e er det løst
Egentlig veldig smart.
Roland : ja, jeg ser den !
Likevel forstår jeg ikke hvordan en 220-240V kabel kan forveksles med en 12V kabel...
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap