Oppgradering: nytt kar - led lys og co2?

Lagte i 2014 en tråd på dette forumet da jeg ble gira på å starte med akvarie igjen, hadde lyst på stort kar. Endte med at jeg i november 2015 fikk et bra tilbud på et brukt 300 liter akvastabil med pumpe å alt. For ca en måned siden la samme karen jeg kjøpte forrige kar av sitt hovedkar ut for salg til en veldig bra pris (5400kr for Wromak 750 liter med innvendig bakgrunn og buet front, Eheim 2180 og div andre ting) så jeg slo til her.

Eneste negative for min del med dette karet er belysningen, i denne modellen av dette karet sitter det kun en armatur med 2xT8 rør som bare dekker ca 120/140cm av karets lengde på 2 meter. Og de lyser ikke så veldig bra at det gjør noe heller. Så tanken på LED lys har returnert, og fristelsen for Co2 er tilbake.

Så litt på LED armaturene til akvastabil men etter å ha lest litt negativ kritikk/dårlig omtale her og div andre plasser tror jeg at jeg styrer unna disse. Men fant noen Eheim LED planker på aquaristikshop.com som jeg sitter å vurderer men lurer på om andre har noen innspill til? Tenkte å bestille/starte med 2 av disse " 969 mm - 30 W" så får jeg dekket nesten 194 av 200cm (karets lengde). Og heller investere i 2 til om nødvendig/visst oppgradering frister med tiden.

Av Co2 har jeg funnet forhandler her lokalt jeg kan kjøpe 6kg's Co2 flaske hos (ferdig ombygd Co2 brannslukningsapparat) ferdig fyllt for 1800kr? Men lurer på hva folk anbefaler av regulatorer og slikt, tenkte ph controller for å holde ph mest mulig stabilt og mindre å tenke på.
Karet er forresten 70cm høyt.
Til et kar som er så høyt trenger du nok to planker i bredden for å få noenlunde vekst. Ellers må jeg si jeg er meget skuffet over Eheim her...de dokumenterer omtrent ingenting på disse plankene, hverken antall LEDs eller PAR-verdier. Lumen-rating er ikke brukbart.

Når det gjelder CO2 : anbefaler CO2-Art i England, de har kvalitets-anlegg av flere forskjellige typer og prisklasser, og flere her har handlet derfra med godt resultat. Prisene er også meget gode.
Takker for svar.

Ja det var vel ikke så alt for mye specs å hente der, men tror du de kan være av noe bedre kvalitet enn Akvastabil sine? Har sett et par YouTube videoen om de/reviews men de er alltid på tysk så jeg skjønner ikke hva de snakker om :p

Har du evt noe annet å anbefale da?

Skal ta meg en titt på siden til de du nevnte angående Co2 oppsett.

Takk

Edit: tok en liten titt, ser at de største settene står det "up to 500 liter". Hva er begrensningen her, størrelse på flasken?.. Hva gjør jeg som har 750 liter da, blir nødt til å sette sammen noe selv?

Beklager, ble litt mange spørsmål på en gang.
Veldig "smart" av Eheim å spesifisere denne etter en tysk DIN-standard...hva denne inneholder er umulig å si, siden DIN-standarder må kjøpes. De har altså sleipt klart å unngå den internasjonale IP-standarden, som er det "riktige" for akvariumbelysning. Jeg vil ikke anbefale LEDs med så dårlig dokumentasjon, ihvertfall ikke til et så stort/dypt kar.

Det jeg derimot har data på, er den ganske like Fluval Fresh & Plant 2.0. Fluval har dokumentert disse plankene mye bedre, og de er IPX7 (tåler 30 minutter på 1 meters dyp). De er også dim-bare på hver kanal, og kan fjernstyres med en egen mobilapp for Android og IOS. Du burde komme et bra stykke med to av denne etter hverandre. Se også vedlagt spektrum og PAR-data. PAR= 66 på 46 cm dyp er slett ikke verst....vanskelig å finne noe bedre uten å sprenge banken.
Takker for informativt svar igjen

Høres ut som et bra alternativ disse Fluval plankene, trenger de noe ekstra eller følger alt man trenger gjøre det du sier? Ser for meg at disse må ha en form for boks som er koblet opp mot internett eller lignende for å fjernstyre de?

Evt hvilke tillegsdeler har man til disse, sunriser? Strømforsyning?.

Og hadde du noen innspill til mitt spørsmål om hva man gjør når det står "up to 500l" alle de Co2 pakkene deres? Er det tanken/flaska som begrenser dette (har planer om å kjøpe 6kg's flaske her lokalt isåfall) eller må jeg bygge opp et oppsett med løse komponenter fra siden deres?

Bra det er kunnskapsrike folk her på forumet som har svar på ting jeg ikke har mye peiling på selv.
Kontrolleren er en egen enhet som må kjøpes (som ethvert slikt kontrollsystem), og som kan kobles til to planker. Modulen styres av en WiFi telefon-app. Kontrolleren/styringsenheten har egen trådløs WiFi-sender og trenger altså ikke internett. Man laster ned appen og kobler telefonen til styringsenheten som til ethvert annet WiFi-nett. Med dette kan du programmere to planker individuelt, med sunrise/sunset, 'skyer' og moonlight. Dette er den informasjonen jeg har. Appen ligger på AppStore og Google Play. Her kan du se hvordan det ser ut. Strømforsyning følger nok med, for det fins ikke "i løs vekt" så vidt jeg kan se.

Når det gjelder "opp til 500 liter" er dette fordi et så stort kar antagelig vil trenge mer enn ett CO2-utløp, så det har ingenting med flaskestørrelsen å gjøre. Et komplett system må derfor ta hensyn til dette og settes opp med to CO2-linjer ut fra flaska. Ikke noe problem, du får bare skrive til dem, så setter de sammen et passende system til deg. Si fra hvis du har problemer i forhold til å kommunisere på engelsk med gutta på CO2art, så hjelper jeg deg. De vil sikkert vite karets dimensjoner, hva slags planter du tenker deg (mht. hvor mye CO2 diffuserne bør klare) og hvordan du har tenkt å levere CO2 til akvariet (du må nok ha eksterne diffusere i karet, hvis du ikke har to pumper da). De vil også vite gjengedimensjonene på trykkflaska, så regulatoren/manometeret passer.
Kan det være denne jeg er på jakt etter? Eller vet du om de har den i samme nettbutikken, evt hva den heter?.

Ser det står "Max.Leistung pro Kanal 36W bei 12V oder 60W bei 24V"
Er ikke noe spesielt god i tysk, men stemmer det at den led planken du linket til med sine 46W blir for kraftig for denne?

Og er dette en nettbutikk å anbefale? Var litt kjipt å ikke kunne velge engelsk på siden, men skal klare å navigere meg rundt det.

Har ikke 2 pumper i karet for øyeblikket, kun min ene Eheim 2180. Men tanken var å kjøpe en 2080 og kjøre de ilag, så visst den ene ryker så har jeg backup av grei dimensjon.

Ang Co2 får jeg ta å sende de på Co2-art en mail, å høre hvilket oppsett som er å anbefale for å finne ut pris/hva det vil koste. Sikkert en formue :p

Med Co2 anlegg kan jeg vel ganske "enkelt" senke ph litt om det skulle være ønskelig? Om jeg har forstått det rett da.
Nei, den du linket til er manuell, og passer til Fluvals mindre wattsterke lamper.
Styringsenheten til Freshwater & Plant 2.0 ligger ikke på Zooprofi, men du får den f.eks. på Ebay.

Zooprofi er helt greie å handle fra, har handlet der noen ganger etter utstyr der som Aquaristikshop ikke har. De sender raskt, trekker fra tysk mva og er en seriøs nettbutikk. Jeg handler det meste elektrisk fra Tyskland, for å unngå problemer med nettspenning og stikk. Mine LED-lamper er imidlertid kjøpt fra USA..

Ja, CO2-injeksjon vil senke pH, avhengig av utgangspunkt, CO2-mengde og KH. Hvordan dette skal gjøres kommer an på CO2-styringen, altså av om man kjører pH-controller eller timer-basert. Her må man eksperimentere litt med CO2 og settinger, og sørge for at CO2-innholdet ikke overstiger hva fiskene tåler.
Bestilt
Vel der var bestillingen på Zooprofi lagt inn hvertfall og jeg er 13000 kr fattigere :p

Ble 2 av de ledplankene du linket til og en ekstra 2180 pumpe, samt endel andre ting (ekstra utstyr til pumpeoppsettet osv). Wifi adapteren har allerede ankommet fra USA så da er det bare å vente på denne pakken.

Få satt opp dette før jeg går igang å bestiller Co2 tenker jeg

Takk for hjelp SilverShaded.
Så spennende, da...hyggelig å se at du har fått slanket kontoen litt..

Du får oppdatere etterhvert, er spent på å se hvordan det fungerer. Hvis du setter inn dette lyset nå (uten CO2), bør du absolutt dempe armaturene generelt så ikke plantene går i sjokk.
Da var pakken ankommet, gikk fort når den endelig fikk komt seg ut av tollen. Ble stående der å fikk plutselig brev om at jeg måtte oversende kvittering/informasjon om pakkens innhold og verdi.. men betalte ikke moms da pakken kom levert på døren. Kommer det en faktura i posten eller må jeg ordne dette på andre måter?

Bortreist i helga så får ikke begynt å gjøre noe før eventuelt neste uke. Men lurte på en ting, med et enkelt filter slik jeg har fra før så er de to innsugene i ene siden av karet og utblås på andre siden. Bør jeg fortsette med dette når jeg installerer Eheim 2180 nr.2 eller har det ingenting for seg når jeg har to filter? Burde jeg flytte utblås og innsugene fra pumpa til samme side av karet som pumpa står?

Zooprofi virker som en god butikk, sålangt fornøyd
Var grei størrelse på pakken, kom med lastebil på en Europalle
Silvershaded, er det fortsatt noe liv I deg? Håpte kanskje du hadde noe å komme med til spørsmålene mine i det siste innlegget?

Har bare fått montert LED plankene, satt de på en type sunriser funksjon/auto program der lysene på det sterkeste er på 50% i noen timer før de så synker ned til 30% og så videre til 0%/litt svakt blått nattlys på ene planken. Fy faen for en forskjell i forhold til min gamle T8 armatur, helt sykt selv med 50%.. har også godt lys ute i endene av karet nå i forhold til før da det var veldig dårlig lys i de ytterste 40cm av karet på begge sider.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap