Ang. sprekk i frontglass
Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette. Har kjøpt et Akvastabil 80x40x40 (120 liter) rammeakvarium av den gamle typen. Ser nå at det har en del innvendige dype riper (neglen stopper opp i de), og glasset er ikke så veldig tjukt siden det er såpass "lite" i liter. Har fylt opp med vann (på baderom med sluk for sikkerhetsskyld), og det er tett. Har presset forsiktig på glasset og ser at glasset beveger seg, og ripene blir ikke større. Mitt spørsmål er: - vil det før eller siden sprekke? Ripene tåler kanskje ikke trykket over lang tid..? Silikoneringen i skjøter bekymrer meg ikke, ser veldig bra ut. Men når man bor i 4 etasje, så må jeg kanskje nesten ta hensyn til naboene under og kaste det isteden.. vanskelig å ta bilde av det pga fokus, men prøvde. Her er karet fylt opp og jeg har satt neglen i en ripe fra innsida.
Postet 30.10.16 kl 12:40
Postet 30.10.16 kl 17:25
Postet 30.10.16 kl 22:19
Utfra bildene kan jeg ikke se noe problem. Husk at det skal svært lite til før neglen stopper, trenger ikke vær dype ripen.
Glass i rammekar ER tynnere enn glass i helglasskar. Dette fordi helglass har større belastning, og glass er dyrt.
ALT kan sprekke. Splitternye kar uten en eneste ripe kan sprekke...
Glass i rammekar ER tynnere enn glass i helglasskar. Dette fordi helglass har større belastning, og glass er dyrt.
ALT kan sprekke. Splitternye kar uten en eneste ripe kan sprekke...
Postet 31.10.16 kl 00:24
Aha, er det derfor det er så tynt ja. Takk for avklaring. Karet ser egentlig ganske strøkent ut ift. til alder. Angsten tok overhånd etter skrekkhistorier.
Opplevd sprekk selv også for mange år siden, men det var fordi jeg flytta/dro et akvarie over kjøkkenbenken med 60 liter vann oppi, og det var ikke et rammekar - så det fikk vel spenn eller noe.. Så lærte av den feilen. Dvs sprekken skjedde på natta en stund etter, stor sprekk fra ene hjørnet og på skrå oppover.
Opplevd sprekk selv også for mange år siden, men det var fordi jeg flytta/dro et akvarie over kjøkkenbenken med 60 liter vann oppi, og det var ikke et rammekar - så det fikk vel spenn eller noe.. Så lærte av den feilen. Dvs sprekken skjedde på natta en stund etter, stor sprekk fra ene hjørnet og på skrå oppover.
Postet 31.10.16 kl 08:08
Har våknet på natten til lyden av butikknye kar som har sprekt, helt uten forståelig grunn.
Sjekket det karet jeg har hatt opp lengst her, og det har flere riper i fronten som neglen stopper i. Og jeg har ikke akkurat lange og skarpe negler. Jeg ville aldri finne på å bekymre meg for om det skulle sprekke, derimot vet jeg at dette fabrikatet kan slippe i silikonen etter en del år.
Sjekket det karet jeg har hatt opp lengst her, og det har flere riper i fronten som neglen stopper i. Og jeg har ikke akkurat lange og skarpe negler. Jeg ville aldri finne på å bekymre meg for om det skulle sprekke, derimot vet jeg at dette fabrikatet kan slippe i silikonen etter en del år.
Postet 31.10.16 kl 14:10
Postet 02.11.16 kl 08:16