Det jeg har kjørt de siste årene er et Eheim ecco pro 130 (en nyere versjon av 2032). Det har fungert veldig bra. Det har oppgitt en vannstrøm på 500 l/h, men det blir jo kraftig redusert med filterinnmat og når det "gror seg til". Praktisk med gode stengekraner på slangene når filteret har service.
Har ganske høy belastning i 70 litern, med 2 scalarer, 9 cherry barber, et antall ancitrius - de blir bare fler automatisk - gir bort det jeg kan - og et par küli ål.
Bruker åpent utløpsrør, som gir ganske mye strøm. Hvis mye strøm er et problem er det bare å sette på et strålerør.
Ganske tett beplantet kar.
Har alltid klart vann. Tenker jeg ca hver 3-4 måned tar og kryster filterinnmaten og skyller over keramikkulene, ser det når gjennomstrømingen begynner å bli vesentlig lavere.
Har blitt litt oftere nå i det siste da jeg fikk et fór som fiskene er ville etter, men det søpler ganske mye (vitalis cichlid pelets). Dette fóret gir også en kraftig proteinhinne på overflaten, som etter et par dager går over i overflatehinne alger. Trenger nok et kombinert lavt innsug og overflateskimmer til filteret om jeg fortsatt skal bruke dette fóret.