Juwel filter og bakgrunn
Jeg skal snart hente mdet nye karet mitt og forbereder meg best mulig for å få montert alt jeg skal, før vannfylling.
Jeg har tenkt å montere den nye typen bakgrunn fra juwel. Den bygger ca 4-5 cm ut fra bakglasset. Hvordan passer dette med den innvendige pumpe i juwelkarene? Jeg må vel løsne den pumpa på et vis, for så å montere bakgrunn, og tilbake med pumpa?
Når jeg har spart onok skal det investeres i en utvendig pumpe, men frem til da skal den innvendige brukes.
Noen råd om dette?
Mikkel
Jeg har tenkt å montere den nye typen bakgrunn fra juwel. Den bygger ca 4-5 cm ut fra bakglasset. Hvordan passer dette med den innvendige pumpe i juwelkarene? Jeg må vel løsne den pumpa på et vis, for så å montere bakgrunn, og tilbake med pumpa?
Når jeg har spart onok skal det investeres i en utvendig pumpe, men frem til da skal den innvendige brukes.
Noen råd om dette?
Mikkel
Postet 29.11.05 kl 19:20
Postet 29.11.05 kl 19:49
Endret: 29.11.05 kl 19:50
Postet 29.11.05 kl 20:20
Filteret ER montert helt inne i hjørnet... Jeg har montert min bakgrunn fra det "ledige" hjørnet i karet, og inntil filterboksen, men ikke bak den. Tror det var slik OK Helland tenkte også...? Men ser at dette kanskje ikke er noen god løsning for deg siden du skal bytte ut filteret etter hvert. Jeg vurderer det samme i mitt kar, og blir da nødt til å skjøte på mer bakgrunn etter å ha fjerna filterboksen. Dette vil antakelig ikke bli like pent, men det er jo en løsning. Krever at man kan tømme karet helt for vann noen dager da.
Jeg veit ikke hvordan det vil bli å feste boksen utenpå bakgrunnen hvis du velger det, den skal i alle fall ikke være vanskelig å løsne fra glasset. Fungere gjør den vel sjøl om den står litt lenger fram, regner jeg med. Jeg tror imidlertid toppen på varmekolba kan komme i konflikt med armaturet. I mitt armatur går det et spor bak slik at skruen på varmekolba får plass. (Jeg har et Juwel Rekord 70 - skal ikke si for sikkert at det ikke går på andre modeller.)
Jeg veit ikke hvordan det vil bli å feste boksen utenpå bakgrunnen hvis du velger det, den skal i alle fall ikke være vanskelig å løsne fra glasset. Fungere gjør den vel sjøl om den står litt lenger fram, regner jeg med. Jeg tror imidlertid toppen på varmekolba kan komme i konflikt med armaturet. I mitt armatur går det et spor bak slik at skruen på varmekolba får plass. (Jeg har et Juwel Rekord 70 - skal ikke si for sikkert at det ikke går på andre modeller.)
Postet 29.11.05 kl 20:54
Endret: 29.11.05 kl 20:55
Postet 29.11.05 kl 21:00
Postet 29.11.05 kl 21:54
Ikke vær redd for å løsne innerfilteret Mikkel. Det er kjapt gjort og det fungerer like fint uansett hvor du plasserer det i karet. Du sier jo selv at det kun skal benyttes midlertidig og da hadde jeg ikke vært i tvil.
Jeg har sjøl løsnet et slikt innerfilter. Lang, bøyelig filétkniv, som du jo selvsagt har liggende er fin redskap til dette.
Misunner deg litt den nye Juwel-bakgrunnen. Det hadde vært mitt valg skulle jeg satt opp 380n i dag
Jeg har sjøl løsnet et slikt innerfilter. Lang, bøyelig filétkniv, som du jo selvsagt har liggende er fin redskap til dette.
Misunner deg litt den nye Juwel-bakgrunnen. Det hadde vært mitt valg skulle jeg satt opp 380n i dag
Postet 29.11.05 kl 21:59
Skulle du allikevel velge og la pumpa stå må du være obs på at innsuget på pumpa ( nedre inn mot bakvegg) ikke blir dekket til. Jeg monterte denne type bakgrunn i mitt Juwel 70ltr og lite tålmodig som jeg er så sjekket jeg ikke dette før etterpå. Innsuget ble liggende vel mye tildekket da strukturen i plata var sånn at plata var på sitt bredeste akkurat her. Jeg løste dette med lage en utsparing ved innsuget og heldigvis syns ikke dette noe nevneverdig.
Postet 29.11.05 kl 22:23