Kan man bruke Arcadia T5 2 x 24-sett i et enkelt 15W T8-armatur?

Sitter og funderer her, og lurer på om man kan bruke dette settet i et enkelt 15W T8-armatur på 60cm?

Hvordan gjør man det praktisk, og er det plass?

PS! Jeg må ha alt inn med t-skje ;-D
Tror det kan bli svært trangt å få skviset inn 2 rør på plassen til ett...
Var jeg deg, ville jeg heller gått for dette armaturet., og fjernet hele ruklet med T8.
Mindre arbeid blir det også, samt litt billigere
Men da må man vel begynne å bygge lyskasse og greier da? Og det vet jeg ikke om jeg evt. greier..
Man får helt klart best resultat om man lager helt ny topp, men man trenger egentlig ikke.

Vet ikke helt de eksakte målene på det armaturet du allerede har (altså kåpa, ikke noe mer), men jeg regner med at denne kåpa går ant å tre over dette doble T5-armaturet?
Det finner du lettest ut av selv, sammen med målebåndet
Kåpa? Uff.. føler meg dum her..

Armaturet er 60cm langt, og fra den der grå "boksen" innvendig til kanten (altså bredden der hvor lysrøret og festene nå er) er det 10cm. Hjelper det noe?
Den grå "boksen" som T8-lysrøret er festet i kan tas ut. Vil da anta at du vil få plass til Arcadia T5 1x24-settet (mulig du også kan få plass til 2x24-settet). Avhengig av dybden på akvariet vil dette gi bra med lys, bruker du også de tilpassede reflektorene til T5.
Men om man tar ut den grå boksen, hvor festes festene? I taket av armaturet?

Som dere kanskje skjønner, så går ting litt tregt inn i hodet mitt
Irene N
Men om man tar ut den grå boksen, hvor festes festene? I taket av armaturet?


Ja
Om den grå boksen tas ut av "kåpa", sitter du igjen med kun kåpa.
Altså det ytre skallet, som er det eneste du trenger når du bytter til en annen T-standard (fra t8 til t5).
Om du får plass til å sette inn den ferdige 2x24W armaturen jeg linket til, er denne lett å feste: ett par skruver\nagler i hver ende er nok.
Om du studerer bildet i linken, ser du at på endene til armaturet, er det et beslag som er vinklet i 90`. Dette kan lett festes til den mye omtalte kåpa, med ett par poppnagler, eller skruver
Æsj, målte nettop, og jeg har ikke plass. Armaturet mitt er 16cm på det breieste, og 11cm på det smaleste. Kanskje jeg skulle prøvd meg på å lage en slik lyskasse som Bjarne har, men lurer litt på om alt dette tilsammen vil koste mer enn jeg har lyst til å bruke på det gamle, stygge karet..

Målene på karet er 60cm x 35cm x 35cm. Noen som vet sånn ca. hva prisen på alle delene som skal til for å bygge vil komme på?
Om du kjenner noen som driver i byggebransjen, kan du sikkert komme godt ut av det med tanke på pris.
Eller om du er flink til å tigge skre-biter av plater, eller skadede plater (slik gjør jeg selv det, tigger meg frem til det meste )

Om du skal kjøpe all du trenger, vil du for det første bli sittene ingen med ganske mye biter i etterkant.
Baderomsplater er ca 60x240 cm, så det er jo ikke rare biten du trenger.
Prisen på baderomspanel er imidlertid grisedyrt, en plate koster ca 500.- på mine breddegrader...

Har du sett på oppsettet til Holger og Tone? Her er det brukt vanlig plank, som er mye billigere.
Epoxymalingen er det som stikker av med pengene her.
Men strengt tatt er epoxy litt overkill, mange bruker Lady Akcryl maling. En boks på 0,5L, (prøvebokser) koster under 50.-, noe jeg tipper er en brøkdel av epoxy
Har nå sittet og studert lystoppen til Tone og holger, og den virker egentlig veldig grei og billig. Hvertfall hvis jeg kan bruke Lady akcryl maling istedet. Da vil vel ikke koste mange kronene. Trenger jeg forresten å bruke dekkglass?

Ca. 0,6W lys per liter høres jo bra ut da
Nei, du trenger ikke dekkglass. Malinga tåler fukt, så den er ikke noe problem, og holderne til rørene er også fukt\ sprutsikre.

Men om du tenker å spare ennå mere penger, er selvbygging av elekrtonikken ett godt alternativ.
Dette er hva du da trenger:
Forkobling, ca 450 kroner.
Kabel, ca 15 kroner
Holdere, G5, ca 60 kroner.

Du får altså det du trenger av koblinger, for under 600 kroner. Så litt er det jo å spare. Merk: disse holderne er ikke vanntette, så det er derfor da mer eller mindre nødvendig med dekkglass.
Tror heller jeg kjøper settet ferdig for 200 kroner ekstra enn at jeg skal prøve meg på enkeltdeler, for er ikke så teknisk anlagt at det gjør noe
Ja, 200 kroner er jo ikke den største formuen
Fordelen med det ferdige er jo også at disse festene et så tette som dem er.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap