skille grus lagene

Driver nå å setter opp en 720l på ny, og skal i den forbindelse skifte all grusen og legge varmekabel+ blande terralit inn i grusen.
Problemet er følgende: grusen som skal blandes med terraliten og som skal dekke varmekabelen skal være på 2-3mm i størrelse og den grusen jeg skal ha som "topplag" er 0,8 - 1,2. Etter en tid vil disse grussortene blande seg, noe jeg ikke ønsker. Dette må da fysisk kunns skilles med noe.???. Bjarne her på af brukte en myk netting, hans erfaring er at røtter på planter gror fast i dette og drar med seg duken til overflaten når han planter om ell (altså ingen god erfaring), Jeg kjøpte selv noe fluenetting som jeg trodde var av rent stål, men dette viser seg å være kadmiert? Så til spmet.. hva kan brukse for å skille disse lagene? og som ikke kommer med opp når jeg drar opp planter ?
Raske svar hadde vært fint da jeg satser på å få gjort dette i helgen.
Reinert
Hmm ingen som har tanker eller ideer som kan testes... ?
rustfitt fritt stål "mesh""netting"(denne er da stiv og vil ikke følge med opp) skal vist funke
Jeg har ikke tro på at lagdeling med netting er veien å gå. Hva med å bruke grusen du ønsker i hele dybden? Hvorfor vil du ha leire i bunnlaget?
Håvard Støre Andresen
Jeg har ikke tro på at lagdeling med netting er veien å gå. Hva med å bruke grusen du ønsker i hele dybden? Hvorfor vil du ha leire i bunnlaget?


Det er ikke leire jeg skal ha, men noe som kalles for terralit... dette er små runde kuler på 2-3mm og det står på pakken at den skal blandes med grus som er 2-3 mm. Jeg tenkte og at jeg bare kunne blande den med samme grus som topplaget skal være,, men erfaringen til medakvarister er at de hvite kulene kommer opp etter kort tid. Derfor tenker jeg å skille lagene slik at de ikke blandes..
jeg vil ha terralit av den enkle grunn at Bjarnes kar og da spess. planter er uimotsåelig vakkert og vakkre, og han bruker bunnsubstrat med næring for planter..

ja
rustfitt fritt stål "mesh""netting"(denne er da stiv og vil ikke følge med opp) skal vist funke

Hmm
har du noen ide om hvem som kan føre slike ting ???
tror du kan finne noe lignænes på ikea evnt hobbyforetnininger eller byggesenter...

ps:dette er ofte brukt til mose vegger søk på moss walls på google kanskje du finner ut noe mer der
ja
tror du kan finne noe lignænes på ikea evnt hobbyforetnininger eller byggesenter... ps:dette er ofte brukt til mose vegger søk på moss walls på google kanskje du finner ut noe mer der:)

Takker for svar... tar runden i morgen og sjekker flere butikker..
hvis du finner noe Reinert, kan du kjøpe med for meg også?
Karet mitt er 120 cm langt og 50 dypt

Mikkel
Mikkel Thorkildsen
hvis du finner noe Reinert, kan du kjøpe med for meg også? Karet mitt er 120 cm langt og 50 dypt Mikkel

Det skal jeg mer en gjerne.. kona skal på jobben kl 14,30 idag.. så jeg må raske meg hjem.. satser på at jeg får kikket litt rundt i morgen. og da skal jeg ta med til deg og.
Tror ikke det er vanlig å bruke noe mellom gruslagene. Men det er gjerne tykke gruslag som får ligge i fred for gravende fisker og slammsugere i plantekar. Alt for fin grus er ikke vanlig å bruke.
Må unnskylde at jeg var helt på jordet. Trodde terralitt var leire

Hvis det er granulert jord må det nok holdes nede av en slags sperre, ja. Hvordan ligger du an med løsningen på dette med netting? Finner du noe nettingmateriale som er tilgjengelig?
Håvard Støre Andresen
Må unnskylde at jeg var helt på jordet. Trodde terralitt var leire:D Hvis det er granulert jord må det nok holdes nede av en slags sperre, ja. Hvordan ligger du an med løsningen på dette med netting? Finner du noe nettingmateriale som er tilgjengelig?


tja.. både ja og nei.. den jeg har påstår selger er galvaniser... viggo mener noe annet... men de har muligens noe plast greier på monter.. tar en tur der i morgen....
reinert
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Må unnskylde at jeg var helt på jordet. Trodde terralitt var leire:D Hvis det er granulert jord må det nok holdes nede av en slags sperre, ja. Hvordan ligger du an med løsningen på dette med netting? Finner du noe nettingmateriale som er tilgjengelig?


tja.. både ja og nei.. den jeg har påstår selger er galvaniser... viggo mener noe annet... men de har muligens noe plast greier på monter.. tar en tur der i morgen....
Viggo mener denne er Kadmiert (hovedbestand del kadmium)er liksom blankere en Galvanisert (hovedbestand del sink) som er mer grå.
Og mener du det.... så mener jeg det og Tar ingen sjanse med de dyrbare fiskene mine,,, om jeg får de igjen da.....
hvis du satser på den av sink så vil ikke det være noe problem plantene tar nemlig opp sink.....jeg kjenner og vet om mange som har brukt dette i karene sine uten problemer tillogmed uten noe dekke som du skal bruke(grusen)

se på den duden her
Har du funnet noe Reinert?

Jeg får Bjarne på besøk i dag for å tilpasse bagrunnen, feste varmekabler og litt slikt. I morgen er jeg vael klar til å fylle på grys, så da hadde det vært fint me dlitt netting til i morgen?!

Mikkel
Mikkel Thorkildsen
Har du funnet noe Reinert? Jeg får Bjarne på besøk i dag for å tilpasse bagrunnen, feste varmekabler og litt slikt. I morgen er jeg vael klar til å fylle på grys, så da hadde det vært fint me dlitt netting til i morgen?! Mikkel

må nok skuffe deg.. har ikke funnet en akseptabel løsning som jeg er 100% sikker på,,., så jeg har kommet til at jeg tar det samme som Bjarne har, men at jeg fester dette i bunn av akvariet med grusen under.. om du vil at jeg skal kjøpe dette til deg kan du ringe meg på tlf.
92023253
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap