Utførelse av bunnlag med Florapol fra JBL

Jeg skal i, i likhet med Reinert, sett opp et nytt kar nå. Har endelig 300 litern i hus.

I dag er bakgrunn og varmekabler lagt og i morgen kan jeg dermed fylle på med grus.

Jeg har tenkt å legge et bunnlag med Florapol fra JBL. Problemet er, som dere kan lese av tråden til Reinert at vi ikke finner noe skikkelig materiale å skille gruslagene med. På pakken står det at dette varer i ca 3 år og skal blandes med grus med 2-3 mm størrelse. Det ligner på tørr leire i større og mindre deler.

Hvis jeg skiller lagene med myggnetting vil nettingen bli dratt med opp ved luking, da røttene setter seg fast i nettingen.

Det jeg lurer på er om det er ok å knuse Florapolen i mindre størrelse, derette rblande et bunnlag med rådasand 0,8-1,2 mm for deretter å legge ren tilsvarende rådasand oppå. Hvis dette blander seg over tid vil vel da Florapolen være så små biter at det ikke synes noe særlig?

Vil det ved knusing avgi for mye næring/mineraler? kansje jeg da må nøye meg med halv dose??

Er det noen som har erfaring med dette? Hjelp ønskes snarest da jeg skal i gang med dette i morgen etter jobb!

Mikkel
Heisann.

Kjører selv en 340 l med Florapol. Denne har nå gått i ca 1 1/2 år.

Varmekabler i bunn, 2 bokser Florapol iblandet noe som ligner Engelsk elvegrus 3-5 mm (avrundet grus men den holder godt på plantene)
INGEN netting, men tykt lag med grus, 10-12 mm totalt.

Er en (etter min erfaring) litt forsiktig med luking / omplanting så trenger en ikke være redd for og dra opp leira.

Flyttet en stor sverdplante med rimeligt stort rotsystem, dette gikk ganske greit, ingen problem når det gjalt varmekablene og svært lite leire frigjort i vannet.

Karets oppsett forøvrigt er 4 x 36 W (2 Phillips 965 og
2 Aquarelle) Alle med reflektor.

Eheim Pro II 2028 + en liten innvendig Flual 2
CO2 på egen sats.

+ Masse Planter som ser ut til og trives.
Skal selfølgelig være 10-12 cm
Takk for opplysningene Morten!
Jeg får gå litt i tenkeboksen i dag og se hva jeg gjør med tanke på bunnlaget. Hadde egentlig tenkt å prøve meg med kun en størrelse på grusen.

Målet er å få flytta et 128 liters kar, få 300 litern på plass, fylle grus og vann i det.
Ellers må jeg ommøblere hele huset nå. Skal demontere et 6 kant kar, flytte en 60 liter g 128 liter.

Mikkel
Det som er viktig, er å ha tykt nok lag med vanlig sand oppå næringssubstratet. Noen netting har jeg ikke brukt i mellom lagene, bare et raust lag med sand.

Jeg har 2 stk 250 litere med næringssubstrat i bunnen, og utelukkende ulike Echinodorus-arter i karene. De utvikler et svært rotsystem, men jeg kan ikke si det har vært noe problem de få gangene jeg har måttet dra opp en plante. Littegranne gufs blir det jo, men hvor ofte drar man opp hele planter egentlig?

Beplantningen bør egentlig planlegges for lang tid i kar med næringssubstrat, slik at man slipper å flytte og dra opp og plante nye hele tiden.

Planter med små og ikke for dype røtter er det null problem å dra opp.

PS! Jeg har brukt AquaMedic Terralit som næringssubstrat. Beskrivelsen høres ut som ditt, veldig likt. Formen og konsistensen på disse har holdt seg i flere mnd, det går ikke i oppløsning under vann og blir gjørmete slik man skulle tro.
Som Mikkel skriver så holder jeg på med de samme greiene..
Og problemet er at det er anbefalt å blande terraliten med grus på ca 3mm. og vi skal begge bruke grus som er 0,8-1,2 mm, det er derfor vi begge vil prøve å skille lagene slik at de to grussortene ikke blander seg etter en stund..
Men ideen om å knuse terraliten kan jo være noe..?
Nå har jeg latt det stå til!

Jeg prøver uten skille, så får jeg se hvordan det blir etter hvert. Blir det for ille får jeg bytte grus eller noe!

Bilde av mitt kar ser dere vedlagt. Peisen er med for å illustrere størrelsen. Jeg er veldig fornøyd så langt. Pumpa har bra sirkulasjon til nå.

Håper Bjarne og Viggo kan skaffe meg planter til helgen!

Mikkel
Hva er grunnen til at dere bruker denne finkornete sanden?.

(0,8-1,2 mm er i mine øyne sand, ikke grus. Mye planter og "sirkulasjon" fra varmekabler i bunnen kan forhindre at bunnlaget blir for "tett"?).

Har selv blandet laterite i pulverform inn i grus for så å legge et lag ren grus over. Ikke problemer med det.

Mvh
Arild
Jeg personlig liker den grusen/sanden. Er lei av vanlig rådasand og ville prøve noe nytt!

Mikkel
Arild
Hva er grunnen til at dere bruker denne finkornete sanden?. (0,8-1,2 mm er i mine øyne sand, ikke grus. Mye planter og "sirkulasjon" fra varmekabler i bunnen kan forhindre at bunnlaget blir for "tett"?). Har selv blandet laterite i pulverform inn i grus for så å legge et lag ren grus over. Ikke problemer med det. Mvh Arild

Hello Arild..
Mener du at det da vil være greit å pulverisere den terraliten jeg har?? om så er er så gjør det jo saken så meget enklere..
Og ja vi har kabel begge to.. + en gubråte med sandsnegler.....
Mikkel Thorkildsen
Jeg personlig liker den grusen/sanden. Er lei av vanlig rådasand og ville prøve noe nytt! Mikkel

Ok, så det er et spørsmål om smak og behag

Jeg lurte på om det var noe praktisk/teknisk/biologisk jeg ikke hadde fått med meg.

Mvh
Arild
reinert
[QUOTE=Arild]Hva er grunnen til at dere bruker denne finkornete sanden?. (0,8-1,2 mm er i mine øyne sand, ikke grus. Mye planter og "sirkulasjon" fra varmekabler i bunnen kan forhindre at bunnlaget blir for "tett"?). Har selv blandet laterite i pulverform inn i grus for så å legge et lag ren grus over. Ikke problemer med det. Mvh Arild

Hello Arild..
Mener du at det da vil være greit å pulverisere den terraliten jeg har?? om så er er så gjør det jo saken så meget enklere..
Og ja vi har kabel begge to.. + en gubråte med sandsnegler.....

Ja, det mener jeg.

Nå har jeg blandet endel "ingredienser" i grus de siste årene, men jeg kjenner ikke spesifikt til terraliten. Vil tro at dersom du har grus/sand, terraliten og de andre ingrediensene du skal blande i en stamp, tilsetter litt vann og blander alá blanding av sement. Vil dette løse seg opp og bli en fin blanding. Denne "grøten" legges på bunnen i akvariet med 5-10 cm ren grus over.

Som du nevner vil snegler også bidra positivt.

Legger dere ut bilder etterhvert?.

Mvh
Arild
Ta en kikk på linken så finner du bilde av mitt kar.
Ikke et godt bilde, og ingen veldig god side men det får dere tåle!

Mikkel
Denne måten som Arild her beskriver er eksakt samme
måte som jeg brukte i oppstart av min 340 l .

Nå, ca 1 1/2 år etter oppstart kan jeg forsatt se randen av leira i det nedre bunnlaget, så dette stoffet løser seg svært sakte opp.

I mitt kar går det ikke snegler da jeg har vært litt
bekymret for att disse skal grave / rote leira opp i øvre bunnlag og frigjøre denne i vannet.

Noen som har erfaring / mening om dette. ?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap