60 ppi svamp

Eg har litt svamp med forskjellig ppi, men har lyst på noe enda finere. I norske butikker selger de mest grov 10 ppi, medium 20 ppi og fin 30 ppi (dersom de i det hele tatt skriver ppi). Men skulle gjerne hatt noe 60-80 ppi. Noen som vet om butikk som selger dette?
Plussmedlem
Hei!

Det er ett og annet forfilteret (de runde man stikker på innsuget av pumper/filter) som har ppi i den klassen der.

Skal du ha det til innvending filtermateriale?
Hadde mest lyst på en filtermatte med det som kan kuttes i forskjellige størrelser til litt forskjellige filtere. Tenker høy ppi kan gjøre det godt som både bio og mekanisk filter. Men hovedsakelig som mekanisk før biohome/biomax/matrix/substrat.
Plussmedlem
Da spørs det om vi må tenke litt utenfor boksen.
Det finnes svamper, type koffertinnlegg og den slags, fra eksempelvis Clas du kan bruke.
Jeg vet ikke ppi på disse, men de er nok mye høyere enn vanlig filtersvamp da de . Ellers kan man også bruke rengjøringssvamper (uten tilsetninger!). De har også høy ppi.

Jeg vil likevel påpeke at selv om det kan virke forlokkende å øke ppi'en voldsomt på svampene, så er det visse begrensninger.
Slike svamper går tett fryktelig fort og man må rense de hele tiden. Videre har forsøk vist at som biologiske filter så får man ikke voldsomt mye bedre effekt av 60 ppi enn av eksempelvis 45. Det øker litt, men ikke den samme 33% økningen som økningen i ppi er.

For mekanisk filtrering så funker polyestervatt bedre, etter min mening. Den fanger partiklene minst like godt, men holder bedre gjennomstrømming. I tillegg er det mye lettere tilgjengelig og billigere.



Ja eg bruker polyester vatt også. Nå har eg en fluval bioflow med 5 ppi, 10 ppi, 20 ppi, 30 ppi, floss, 45 ppi, floss. Eg har stappet 2 ekstern filter inntak nedi den, slik at vannet går igjennom bioflow mekanisk filtrering før det går inn i eksterne filterne. Der har eg floss, 45 ppi, floss og så biomax/biohome/ matrix/substrat. Den flossen i eksterne blir nesten ikke skitten. Så tenkte enda finere inni der. Gjerne som siste lag i bioflowen og.

Grunnen til dette er at jeg hater å rengjør eksterne filteret. Det er litt ødelagt så bruker teip for å holde det sammen, og rør osv tar lang tid å rengjør. Mens bioflowen rengjør eg oftest 5 ppi svampen pga planter og skit 1 gang i uken, og resten av mekanisk i bioflow var planen 1 gang i mnd. Mens eksterne filteret kanskje 1 gang i året.
Angående økt ppi og biologisk filtrering. Har du noe link på dette? Jeg søkte, men fant ikke noe. I teorien skulle jo dobbel ppi gitt 8 ganger bedre biologisk filtrering? 2*2*2 volum regning.
Plussmedlem
Nei, det er gammel kunnskap jeg henta frem der. Husker ikke hvor jeg leste det første gangen, men du skal ikke se bort i fra at det finnes et sted her på AF.

Jeg skjønner at det virker logisk at dobbelt så mye/tett = dobbelt så effektivt, og det kan nok appliseres til mekanisk filtrering siden dens eneste funksjon egentlig er å fjerne partikler fra vannet. I hvert fall opp til et visst punkt.

Biologisk filtrering er derimot langt mer kompleks og avhenger av en rekke faktorer som går utenom doblingslogikken.
For at dobling av ppi skal gi økning i biologisk filtrering må man også øke avfallsproduksjonen tilsvarende! Dette fordi bakteriestammenes størrelse aldri overstiger tilgangen på føde og oksygen.
Derfor er det man søker i biologisk filtrering balanse og effektivitet, ikke nødvendigvis volum.

Så, veldig enkelt (og latterlig overdrevet) sagt kan man ha fire 200 liters sumper gående på et 20 liters akvarium, men vil ikke nødvendigvis få bedre biologisk filtrering enn med en liten luftdrevet svamp pga det jeg skriver over.



Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap