Skifte av filter etter 3-4mnd??

Hei alle sammen.Er det noen der, eller ar alle ute og julestresser? Prøver å kaste ut et spørsmål og så får vi se om noen har tid å svare i alt julemaset.
Har en vennine som har et 160l kar. Hun har innv. pumpe type
Eheim innvendig filter Vita-tech 500.
Bruksanvisningen sier at hun skal skifte Svamp patron eter noen få måneder. Høres jo ut som "helt pling-info" etter det jeg har plukket opp i dette forumet.
Noen som vet noe? (Og har tid å svare??)
Hun trenger ikke å bytte svampen så ofte, nei Men det tjener jo ikke produsenten noe på, derav det som står i bruksanvisningen.

Selv bytter jeg svamper når de tettes i løpet av en måneds tid etter rens (mot 4-5 månter som nye).
Og når ny svamp skal i, pleier jeg alltid å kappe begge svampene i 2, slik at jeg benytter en ny og en gammel del, for å ta vare på en del av bakteriene.

På sikt vil jeg på det varmeste anbefale utvendig filter, dette funker vesentlig bedre

Jeg vet ikke ang å bytte filter, jeg renser det når strømmen blir mindre..
Og hvis filteret ser helt og fint ut ser jeg ikke poenget med å kjøpe nytt.

Men kan være jeg er helt på bærtur her
Fluval 4+'n min tetter seg en ukes tid etter rens.. å det filterert er ikke gammelt i det hele tatt.. (ny i sommer)

det ente opp med et utvendig filter.. JBL CristalProfi 500 er nå på plass i det akvariet å alle problemer med tett filter er løst

Nå går fluvalen i det andre akvariet å kunn trekker til seg partikler ol..

Akvariet fluvalen gikk i huser kunn maller å ciklider som er flinke til å grise med maten.. er nok der problemet hos meg lå tenker jeg.

men det falt meg ikke inn å kjøpe nye svamper.. til pumpen.
Utvendig er nok løsningen ja

Men fra mine tanker til din veninnes sak.. Må nok si meg ening med Frank her.. Kjøper hunn nytt å skal bytte.. så bytt kunn halvparten så filteret er i stann til å bryte ned ammoniakk og nitritt
i akvariet.

God jul
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap