Fluval plant 3.0 ledlys og alger ..

Jeg har bytta fra lysrør til LED.

Sliter med mye alger i ene akvariet.

Er det noen instilling/lysstyrke/lysfarge som er å foretrekker for at plantene skal få det de trenger. Men at algene ikke får det lyset de helst vil ha?
når det blir mye mer lys enn hva det vanligvis er så vil algene blomstre, det vil gå seg til etterhvert når plantene begynner å vokse raskere pga. mer lys.
om lyset står på fult så kan du jo alltid skru det ned litt og heller skru det opp senere.
Har 5 innstillinger på lysstyrke. Så er ikke så enkelt som å "dempe lyset" dessverre. Finner ingen dimmer instilling liksom.

Se vedlagt bilde: ...

Har hatt problemer med alger i flere år nå. Så kommer ikke til å gå seg til efterhvert. Har vert ett problem i flere år nå. Men bare i det ene akvariet. (Har 3 stykker.)
Plussmedlem
Kor mange timar har du lys på i løpet av dagen?
Holger Lockertsen
Kor mange timar har du lys på i løpet av dagen?


Tester med forskjellig. Kan styre det ned til sekundet nesten i appen. Med sånn solnedgang og soloppgang funksjoner også.
Plussmedlem
Ok. Har som regel aldri hatt på lys meir enn 8-10 timar om dagen.
Skjønner.

Kanskje jeg skal justere ned på tiden litt.

Har vel 11 timer lys nå.

Plussmedlem
Gomp
Skjønner. Kanskje jeg skal justere ned på tiden litt. Har vel 11 timer lys nå.


Hei.

Du kan sikkert halvere den tiden til å begynne med. Og så øker du sakte på etter hvert som eventuelle planter har fått justert seg til det nye lyset - og det er jo ikke akkurat noen tøysevare av et lys du har plukka opp heller.

Men du sier du har hatt algeproblemer i flere år i dette karet?
Kan du fortelle mer om det? Hvilket substrat har du, hvilke fisk og hvor mange, hvor stort det er osv? Kanskje du har et vedvarende næringsoverskudd eller en ubalanse som bidrar til algeproblemene?
Jærn?

Prøv å tillsette ferrogan krystaller..

Fra Hobby..

Jeg kjøpte desverre hele lageret til Webbzoo.no..


Da får jeg teste ut det. Er ikke planter i akvariet nå. Bare litt flyteplanter og noe mose eller hva det heter. Så gjør det som trengs for å få vekk algene. Hadde skrudd av lyset helt om det ikke var snegler i det.

Er sand i karet. Det er 152 Liter. Aldri hatt fisk i det, kun snegler. (Jeg driver kun med snegler i alle akvariene. Ikke noe fisk eller annet.)

Hadde jegersnegler. Men nå er det bare litt ymse andre typer sengler. Damsnegler eller leverikte, sandsnegler, posthorn, sulawesi snegle og kanskje noen skivesnegler.

Fluval U4 filterpumpe. Varmekolbe. Også har jeg en fluval U2 jeg putta nedi der bare for å se om ekstra filter hjalp noe.

Alle plantene døde når algene tok over, så er nok litt overskudd av næring der ja. Har akkurat kjøpt meg sånn "støvsuger" til å rense sanden med. Fluval ProVac. Men ikke fått rensket med den enda grunnet sykdom.

Her er bilder av akvariet forresten.
Skautrollet
Prøv å tillsette ferrogan krystaller.. Fra Hobby.. Jeg kjøpte desverre hele lageret til Webbzoo.no..


Skal sjekke det ut. Takker for tipset.
Plussmedlem
Hverken snegler eller fisk, eller andre komplekse biologiske skapninger for den del, behøver særlig direkte lys, så for deres del så spiller det liten rolle om lyset er på eller av.

Jeg tolker bildene av karet ditt som at du har et solid næringsoverskudd og dette må du få under kontroll om du ønsker å beplante karet på nytt.
Du har flyteplanter sier du. Vurder å skaffe flere flyteplanter. Andemat, salvinia natans, gulrotgress (ceratopteris sp.), phyllantus fluitans osv er alle gode eksempler på flyteplanter som vil kunne bidra til å få dette under kontroll.

Du må nok fremdeles gjøre en innsats selv. Slamsug og skift vann ofte. Skrap rent glass for alger. Om du ønsker å fóre sneglene, så vurder å bruk forvellede grønnsaker/bladgrønt i stedet. Bedre for dyrene og enklere å kontrollere.
Ut i fra bildene så så det ut som du har ganske store mengder snegler. Vær obs på at når næringsgrunnlaget til algene forsvinner, så forsvinner også sneglenes. Da kan de begynne å dø om man ikke gjør tiltak (selg, gi bort, avliv, bruk som fór til sneglespisere etc.).
Man risikerer ved snegledød en kaskadeeffekt ved at de døde sneglene forpester akvariet, som fører til mer død som gir enda mer død og alger og til sist full kollaps.

Mer sirkulasjon er ikke nødvendigvis til det bedre i seg selv. Det avhenger av hvilke alger man sliter med og . Det hjelper mot diatomalger og blågrønnalger, men ikke spesielt mot grønnalger, penselalger og skjeggalger som heller setter pris på litt fart i vannet da de sprer seg lettere.

Å måle vannverdiene kan være til veldig god hjelp i kampen mot algene.
Du ser nok på de gamle bildene før algeutbruddet.

Er kanskje rundt 10 snegler i akvariet. Men de er alt for små til å telle nøyaktig. (Ser dem ikke.)

[Har sikkert over 100 snegler i 105 Literen som står ved siden av, dog. Men aldri hatt algeproblemer der.]

Men ellers takk for gode råd!

Tømte karet helt som en ser på bildene. Røtter og alt ut.

Men må nok gjøre dette igjen, ja.

Også får akvariet veldig mye direkte sollys på sommeren. Så skal kun ha snegler som spiser alger i karet denne gangen. Ingen kjøttetere.
Plussmedlem
Da stiller det seg veldig annerledes.

Sneglekar er tøft da! Det var ei dame som frekventerte AF for en del år tilbake som var veldig glad i snegler. Hu hadde haugevis av arter, og jeg tror ikke jeg har sett finere eksemplarer enn dem hun avlet. Tror tråden hennes eksisterer ennå.

Lykke til!
Viktor
Da stiller det seg veldig annerledes. :) Sneglekar er tøft da! Det var ei dame som frekventerte AF for en del år tilbake som var veldig glad i snegler. Hu hadde haugevis av arter, og jeg tror ikke jeg har sett finere eksemplarer enn dem hun avlet. Tror tråden hennes eksisterer ennå. Lykke til!


Takker.

Tipper du tenker på Heidi?

Var en periode det var veldig mange som synes det var gøy med snegler. Men det dabbet dessverre av. Så er mye vanskeligere å få tak i de nå i dag. Men er fortsatt noen få som selger og avler på de. Sulawesi er en av mine favoritter. Men synes allle er veldig pene. Til og med de folk kaller for pest snegler.

Ironisk at folk sliter med å bli kvitt visse typer snegler, som jeg sliter med å få kjøpt..


Plussmedlem
Helt enig, Gomp.

Jeg liker også snegler. Til og med "pestsnegler". (også fordi jeg har kulefisk...)
Jeg pleier ikke å ha så mange da, for vannet mitt er gjerne for surt for de.
Men jeg skal - en vakker dag - sette opp et ren sneglekar.

Heidi Ingdal var det ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap