Dekkglass eller ikke dekkglass? (That is the question.) ;)
Har kjøpt nye armatur som ikke krever dekkglass. Hadde sånne som krevde at det var dekkglass før.
Hva er fordelene og ulempene ved å ha eller ikke ha dekkglass?
Har 2 akvarier med nye led lys. (Fluval plant 3.0 .. )
Ene er på 105 og andre på 152 liter. Dekkglassene er todelt på begge. Og 152 literen har midt stag.
Forstår det sånn via googling at det handler mest om avdamping?
Jeg har alltid hatt dekkglass. Siden jeg var liten gutt på 90 tallet.
Men har egentlig veldig lyst til å teste uten. Lyset reflekteres rart opp i rommet med de nye armaturene. Og det er jo lettere å gjøre små ting i karet når en ikke må fjerne glasse(-ne) og armaturet hver gang en skal gjøre den minste ting en ikke får gjort via mate-høla i glassene.
Har noen her erfaring med begge deler?
Er ferskvann. Og jeg har kun snegler i alle akvariene mine.
Hva er fordelene og ulempene ved å ha eller ikke ha dekkglass?
Har 2 akvarier med nye led lys. (Fluval plant 3.0 .. )
Ene er på 105 og andre på 152 liter. Dekkglassene er todelt på begge. Og 152 literen har midt stag.
Forstår det sånn via googling at det handler mest om avdamping?
Jeg har alltid hatt dekkglass. Siden jeg var liten gutt på 90 tallet.
Men har egentlig veldig lyst til å teste uten. Lyset reflekteres rart opp i rommet med de nye armaturene. Og det er jo lettere å gjøre små ting i karet når en ikke må fjerne glasse(-ne) og armaturet hver gang en skal gjøre den minste ting en ikke får gjort via mate-høla i glassene.
Har noen her erfaring med begge deler?
Er ferskvann. Og jeg har kun snegler i alle akvariene mine.
Postet 10.02.22 kl 16:46
Endret: 10.02.22 kl 16:48
Postet 10.02.22 kl 16:59
Har vel både med avdamping som jo nødvendigvis ikke er bra i huset hvis det blir for mye av, og at innbygerne i karret ikke skal komme seg ut. Også er det vel litt med hvilke innbygere som er i karret, har sett det mye påstått at det er best for labyrintfisk da temperatur forskjell mellom vann og luft ikke blir for stor...har ikke giddet å sjekke det videre nøye da det uansett er uaktuelt å ikke ha lokk på siden jeg ikke vil ha hoppere eller snegler på avveie
Postet 10.02.22 kl 21:34
Q-girlHar vel både med avdamping som jo nødvendigvis ikke er bra i huset hvis det blir for mye av, og at innbygerne i karret ikke skal komme seg ut. Også er det vel litt med hvilke innbygere som er i karret, har sett det mye påstått at det er best for labyrintfisk da temperatur forskjell mellom vann og luft ikke blir for stor...har ikke giddet å sjekke det videre nøye da det uansett er uaktuelt å ikke ha lokk på siden jeg ikke vil ha hoppere eller snegler på avveie :D
Testet uten nå. Ingen har rømt, men skjønner hva du mener med avdamping. Klarer ikke bestemme meg om jeg skal bruke de igjen. Er så mye penere uten.
Postet 08.03.22 kl 17:23
Endret: 08.03.22 kl 17:24
Hei!
Det er nesten utelukkende relatert til fordamping og rømming/hopping.
Jeg kjører begge varianter. De største har dekklokk, de mindre er åpne i stor grad. Overflatestørrelse og temperatur er i stor grad de faktorene som avgjør fordampingen.
I rom med god sirkulasjon og avtrekk, være seg passivt eller ved hjelp av eksempelvis en varmepumpe, vil ikke avdampingen normalt sett bety noen nevneverdig forringelse av husmassen.
Vi utsetter gjerne et hus/bolig for ganske store mengder fukt i løpet av et døgn. Hvert menneske slipper jo ut minimum ca 1,5 l vann pr døgn. I tillegg kjører vi oppvaskmaskiner, tørker kanskje klær innendørs, koker vann til mat og kaffe, dusj og bad osv. osv.
Et par akvarium på rundt 24 grader vil ikke avgi den helt voldsomme mengden damp slik sett. Om du skulle merke at lufta blir ubehagelig fuktig, eller få svartflekker av jordslag i vinduskarmer e.l., så er det sjelden verre enn å legge på lokkene igjen. Alternativt skaffe en avfukter om man vil beholde den estetiske gleden.
Det er nesten utelukkende relatert til fordamping og rømming/hopping.
Jeg kjører begge varianter. De største har dekklokk, de mindre er åpne i stor grad. Overflatestørrelse og temperatur er i stor grad de faktorene som avgjør fordampingen.
I rom med god sirkulasjon og avtrekk, være seg passivt eller ved hjelp av eksempelvis en varmepumpe, vil ikke avdampingen normalt sett bety noen nevneverdig forringelse av husmassen.
Vi utsetter gjerne et hus/bolig for ganske store mengder fukt i løpet av et døgn. Hvert menneske slipper jo ut minimum ca 1,5 l vann pr døgn. I tillegg kjører vi oppvaskmaskiner, tørker kanskje klær innendørs, koker vann til mat og kaffe, dusj og bad osv. osv.
Et par akvarium på rundt 24 grader vil ikke avgi den helt voldsomme mengden damp slik sett. Om du skulle merke at lufta blir ubehagelig fuktig, eller få svartflekker av jordslag i vinduskarmer e.l., så er det sjelden verre enn å legge på lokkene igjen. Alternativt skaffe en avfukter om man vil beholde den estetiske gleden.
Postet 09.03.22 kl 09:46
Postet 13.03.22 kl 12:34