Plassere utvendig filter i vaskerommet - vil det fungere selv om avstanden er 2-3 meter?

Hei,

Jeg har et akvarium plassert i hjørnet av stua. Hjørnet grenser til vaskerommet på andre siden av veggen. Vaskerommet har flisbelagt gulv, sluk og vanntilførsel. Avstanden vil bli ca 2-3 meter mellom akvarium og filterpumpa.

Grunnen til at jeg ønsker et slikt opplegg er at jeg vil gjøre vannskift lettere, ikke så farlig med vannsøl når det er et vaskerom.

Vil det las seg gjøre å plassere utvendig filter på vaskerommet? Er det noen ulemper med et slikt oppsett?

Hvis dette er en god idé, hva slags pumpe vil egne seg best?

Jeg har Juwel 250 kar med orginal innvendig filter, litt overbefolket med fisk, og jeg må gjøre hyppige vannskift siden det innvendige filtere ikke klarer å holde tritt.

Mvh Ronny
Det burde gå bra. Jeg ser ingen større ulemper, annet enn at du antakelig må lage hull i veggen.

Vurder å skaffe overganger til tykkere slanger, for å hindre at den ekstra lengden bremser vanngjennomstrømningen for mye.

En hvilken som helst filterpumpe som er oppgitt til å passe til akvariestørrelse på mellom, tja, 350 liter og opp burde fungere fint til et 250-litersakvarium. Men det anbefales å gå for et noenlunde anerkjent merke. De billigste er som regel ganske kjipe.

En annen ting å tenke på, er at planløsningen din kanskje er perfekt til et sumpfilter. Sumpfilter regnes vel stort sett som overlegent enhver filterpumpeløsning.

Og hvis du også er interessert i planter, kan et sumpfilter med et plantelys hengende over seg brukes til akvaponisk dyrking av alt fra basillikum og chilli, til tomater og annet godt, alt etter hvor god plass du har. Da kan plantene rense vannet mens fiskene gjødsler plantene. Men nå har innlegget mitt allerede sklidd ut i mye større hobbyprosjekter enn du spurte om, så her gir jeg meg.
Kampfisk
Det burde gå bra. Jeg ser ingen større ulemper, annet enn at du antakelig må lage hull i veggen. Vurder å skaffe overganger til tykkere slanger, for å hindre at den ekstra lengden bremser vanngjennomstrømningen for mye. En hvilken som helst filterpumpe som er oppgitt til å passe til akvariestørrelse på mellom, tja, 350 liter og opp burde fungere fint til et 250-litersakvarium. Men det anbefales å gå for et noenlunde anerkjent merke. De billigste er som regel ganske kjipe. En annen ting å tenke på, er at planløsningen din kanskje er perfekt til et sumpfilter. Sumpfilter regnes vel stort sett som overlegent enhver filterpumpeløsning. Og hvis du også er interessert i planter, kan et sumpfilter med et plantelys hengende over seg brukes til akvaponisk dyrking av alt fra basillikum og chilli, til tomater og annet godt, alt etter hvor god plass du har. Da kan plantene rense vannet mens fiskene gjødsler plantene. Men nå har innlegget mitt allerede sklidd ut i mye større hobbyprosjekter enn du spurte om, så her gir jeg meg. :)


Enig

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap