Oppgradere med co2

Hei
Har i mange år hatt dårlig plantevekst og planlegger nå å oppgradere med tilskudd av CO2 og trenger noen råd på veien. Har akvarie med både fisk og planter i et Juvel 240 som jeg nå vil skifte ut pumpe og filter til et eksternt Ultramax 1500 (står klart). Dette skal ikke være et rent planteakvarium så det må være gode forhold for fisk også. Hva anbefaler dere av CO2 utstyr og kobling til eksternt filter (inline diffuser?) for å få et kontrollerbart system? Blir ikke helt klok på hva som er nødvendig av utstyr.

Terje
Plantrgjødsel..

Har du prøvd lowetech plantrgjødsel..

Spesielt jerntilskudd..

Går du Hi-tech.. Så må du kunne alt!!!

Hvis ikke får du et algehelvete..

Plussmedlem
Terje Johnsen
Hei Har i mange år hatt dårlig plantevekst og planlegger nå å oppgradere med tilskudd av CO2 og trenger noen råd på veien. Har akvarie med både fisk og planter i et Juvel 240 som jeg nå vil skifte ut pumpe og filter til et eksternt Ultramax 1500 (står klart). Dette skal ikke være et rent planteakvarium så det må være gode forhold for fisk også. Hva anbefaler dere av CO2 utstyr og kobling til eksternt filter (inline diffuser?) for å få et kontrollerbart system? Blir ikke helt klok på hva som er nødvendig av utstyr. Terje


Hei, Terje!

Du trenger:

Gassflaske - på 240 liter ville jeg valgt industriflasker på min. 2 liter. Helst større. Slipper å fylle så ofte da.
En regulator som passer koblingen på flaska.
En diffusor som passer slangedimensjonen på filteret. Er vel 16/22 på Ultramax.
En bobleteller.

Det er strengt tatt det du trenger. Det kan også være greit med en drop checker, som gir et visuelt bilde av co2-nivået i karet.

Det finnes komplette sett av dette. Er litt kostbart, mener jeg å huske. Eheims variant på 2 liter er vel borti 4000, tror jeg. Men det er enkelt da. Denne har vel neppe en inline diffusor, men det kjøper du i så fall utenom.

Skautrollet er inne på noe når han nevner tilskudd. Gjødning er veldig viktig i co2-systemer, det samme er lys.
Men dette må du tilpasse over tid, så vær tålmodig, for plantene trenger å tilpasse seg de nye vekstforholdene.
Ellers blir det nok som han påpeker en aldri så liten kamp med algene.



Viktor
[QUOTE=Terje Johnsen]Hei Har i mange år hatt dårlig plantevekst og planlegger nå å oppgradere med tilskudd av CO2 og trenger noen råd på veien. Har akvarie med både fisk og planter i et Juvel 240 som jeg nå vil skifte ut pumpe og filter til et eksternt Ultramax 1500 (står klart). Dette skal ikke være et rent planteakvarium så det må være gode forhold for fisk også. Hva anbefaler dere av CO2 utstyr og kobling til eksternt filter (inline diffuser?) for å få et kontrollerbart system? Blir ikke helt klok på hva som er nødvendig av utstyr. Terje


Hei, Terje!

Du trenger:

Gassflaske - på 240 liter ville jeg valgt industriflasker på min. 2 liter. Helst større. Slipper å fylle så ofte da.
En regulator som passer koblingen på flaska.
En diffusor som passer slangedimensjonen på filteret. Er vel 16/22 på Ultramax.
En bobleteller.

Det er strengt tatt det du trenger. Det kan også være greit med en drop checker, som gir et visuelt bilde av co2-nivået i karet.

Det finnes komplette sett av dette. Er litt kostbart, mener jeg å huske. Eheims variant på 2 liter er vel borti 4000, tror jeg. Men det er enkelt da. Denne har vel neppe en inline diffusor, men det kjøper du i så fall utenom.

Skautrollet er inne på noe når han nevner tilskudd. Gjødning er veldig viktig i co2-systemer, det samme er lys.
Men dette må du tilpasse over tid, så vær tålmodig, for plantene trenger å tilpasse seg de nye vekstforholdene.
Ellers blir det nok som han påpeker en aldri så liten kamp med algene.





Det han sier, er at det er dyrt. Det er avansert/komplisert...

Hvis du virkelig vil gå Co2 veien..?!?? Prøv DIY. Der du bruker gjæring i prosessen...

Det er billig /enkelt.. Så kan du få erfaring, før du bruker masse penger.. Og så hate deg selv.....

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap