Juwel akvarium

Tenkte å komme igang igjen med Akvarie hobbyen og må starte helt fra bunnen da alt ble solgt for noen år siden.

Går for Juwel igjen og lurte derfor på om noen har noe nyere erfaring med Juwel? (Jeg sluttet da det enda var T8 lysrør).

Hvordan er lysnivå på nye led lys? Pumpesystemet er det godt nok eller bør man bytte ut til ekstern pumpe eller ha en tilleggspumpe?

Noe annet jeg bør tenke på evt. andre akvarie produsenter som har tatt over tronen som beste akvarium?
Plussmedlem
Hei!

Investerte i en Juwel 240 i fjor.

Akvariene i seg selv er veldig gode, synes jeg. Dimensjonene er fine og kan ganske greit brukes til helt vanlig akvariehold til mer avansert aquascaping. Glasset er av høy kvalitet og hele konstruksjonen føles solid.
De nye LED-rørene er generelt av bra kvalitet, de gir bra lys, planter vokser godt og farger fremheves bra.
Mitt eneste ankepunkt er med selve armaturen. Den er det ikke mulig å justere på da den ligger fast mellom to plater i toppen.

Pumpa er grei dog litt underdimensjonert. Svampfiltrene er også ok. Det får gjort jobben sånn høvelig, men jeg er ikke voldsomt imponert.
Utblåset har også en avtagbar tut som har en merkelig knekk på seg. Tror dette er en kompromissløsning slik at pumpehodet kan monteres dypere i filteret, samtidig som at den skal kunne gi overflatebevegelse. Ikke spesielt glad i den svarte plastkassen som skjuler teknologien i hjørnet heller.

Dette er nok det svakeste punktet med Juwelkarene etter min mening og et punkt jeg skal gjøre noe med når jeg har gått lei av dagens oppsett i 240'en. Heldigivs også noe det er relativt enkelt å gjøre noe med.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap