Silikon olje/fett til pumpe impeller

Hvor får man tak i silikon olje / silikon fett som er trygt å bruke til pumpe impeller i akvarium?
Fant ut at silikon olje skal ikke benyttes på impeller, obs. Det skal kun benyttes på pakninger som blant annet befinner seg med utvendig filter. Kan også bruke vaselin til pakninger.

Men finnes det noe man kan putte i mellom aksling og impeller for bedre rotasjon og glidning?
Altså for mindre during. For jeg merket det funket med silikon olje som jeg nå er tom for.
På amerikanske akvarium nettsider og forum så er det flere som bruker silikon olje på impelleren. Hørte også Vaselin går. Hvor får man tak i Vaselin som er trygt å bruke i akvarium?
Hvit vaselin er ren petroleumsgele. Man får det ihvertfall på apotek, men det finnes nok rimeligere alternativer blant kjemiske smøremidler, dog sannsynligvis i betydelig større kvanta enn en akvarist noen gang behøver

Hvit vaselin kan visstnok også smøres på kanten akvarieglasset for å hindre snegler fra å rømme. Jeg antar produktet "GlasGarten Snail Safe" er det samme.
Plussmedlem
Jeg bruker stort sett bare en liten dråpe matolje. Det holder vanligvis lenge nok til at man får et tynt lag med biofilm på impelleren, slik at den blir "selvdempende".
Ok, takk for gode svar og gode ideer folkens. Skal prøve hvit vaselin. Matolje kan nok funke bra ja.

Fant forresten silikon fett her, norsk akvariebutikk nettside og greier: https://aquaworld.no/produkt/silikonfett-10ml/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap