Elite 799

Jeg fikk en slik en til jul.
På pakken står det at den kan brukes i kar opp til 19L
På diverse nettbutikker står det at den kan brukes i akvarium helt opp til både 45L og 72L.
Hva er riktig? Har noen egne erfaringer/vurderinger?
Har du noen opplysninger på pumpa om filtervolum og kapasitet (liter pr. time)? De opplysningene gir gjerne en nærmere pekepinn på hvor stort akvarium den er tilpasset.
Bjarne
Har du noen opplysninger på pumpa om filtervolum og kapasitet (liter pr. time)? De opplysningene gir gjerne en nærmere pekepinn på hvor stort akvarium den er tilpasset.

Det står det ingenting om... hverken på pakken eller i instruksjonene som jeg kan se.
Dette er en ganske liten luftepumpe, som i henhold til spesifikasjonene skal gi 25L luft pr time.

Så om dette er nok til 19L, eller 100L, kommer helt ann på hva du ellers har til å lufte vannet.
Til sammenligning har tetras minste luftepumpe 50L\t i kapasitet, og skal være beregnet for kar mellom 10 og 60L.

Så om dette er eneste du har til å lufte vannet (altså ikke noe filtrering\ vannsirkulering), er den akkurat passe til ett kar på 15-20L.
Jeg har et kar på 20L og 2 x 4L, har jeg yngel i 4L så kan jeg kanskje bruke den der?

I 45L (med Eheim innvendig filter) kan jeg bruke den? men vil plantene mine lide av dette? Jeg har ingen CO2 tilførsel i det karet.

I 120L (med Fluval 4+) har jeg ingen planter så kanskje den egner seg best her? Eller bidrar den omtrent ingenting, ettersom karet er såpass stort?

Generelt sett er det uhyre skjelden at det er behov for luftepumper i akvarier.
Noen velger likevel å kjøre slike, da de rett og slett liker boble-effekten.

Når det gjelder denne pumpa, tror jeg for det første at den vil levere betydelig mindre enn 25L\t i ett kar med litt dybde, da den tvilsomt er noe særlig trykkeffektiv.
Så å sette den inn i karet på 120L vil nok rett og slett ikke funke noe særlig godt, med mindre luftesteinen plasseres langt opp.
Om du mistenker at dette karet lider av O2-mangel, vil større overflatebevegelse fra utblåset på filteret hjelpe mye bedre på.

I 45L vil du kunne få litt bedre metting av O2 i vannet, men strengt tatt: er det nødvendig?
Plantene kan lide av dette, om den økte gassutvekslingen fører til redusert Co2-mengde. Men om du ikke tilfører Co2, er det såpass lite Co2 i vannet uansett, at dette tvilsomt vil merkes på plantene.

Personlig ville jeg brukt den i ett av yngelkarene, tipper at du ikke har noe filter det? Pumpa bør kunne levere nok luft og trykk til å drive to luftesteiner samtidig, slik at du får nytte av den i begge kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap