Hvor i all verden får man tak i lysrør om dagen?

Er det andre som sliter med å finne lysrør? Mitt skulle vært forlengs byttet, men nettbutikkene jeg sjekker har jo helt ræv utvalg + noen av de sender ikke lysrør pr post.

Pr nå har jeg et "30 watt Dennerle T8 TROCAL-de Luxe Amazon-Day" som skulle vært byttet. Men det var neimen ikke lett å finne et som passer i lengde, watt, T8 etc.

Er det fortsatt brukende Jula/Biltema-lysrør der ute som passer? Isåfall, hvilke?
Jeg fant ikke Dennerle lysrør lengre i mine "vanlige" nettsjapper, og fant knapt noe annet som passer. Arghhh.

 
Er det ingen norske sjapper lengre som har? Er det ikke bare masse ekstra-kostnader med utenlands-shopping nå? Har ikke kjøpt fra utlandet (foruten Ebay) etter de nye toll-reglene
Lysrør fases ut i løp av 2023, så jeg ser det begynner å minke rundt forbi i butikker og på nett.
Aquaristikkshop som linkes til over her kan du trygt handle hos.
Evt får du gå over til LED først som sist. De tvinger oss over på det på sikt med disse tullete EU-direktivene.
Hos Aquaristikshop er norsk MVA inkludert når du handler, så du skal slippe å bli belastet for tollgebyr og MVA etter at du har bestilt og betalt.

Mulig at norsk MVA ikke er oppgitt på varesiden, men du ser det i handlekurven. Fraktkostnadene er også synlig når du ser på handlekurven.
Får man satt inn LED lysrør i det armaturet jeg allerede har (dvs i "sprossene")? Jeg orker ikke forholde meg til å måtte rive ned dette rukkelet og holde på, lol. Men er villig til å gå over til LED hvis det bare er selve lysrøret, og ikke hele armaturet.  Leste forøvrig om det der for bare noen dager siden, på NRK kanskje?

kampfisk: vil det si at prisen jeg ser i nettbutikken er prisene som blir, punktum? Ikke noe krøll og tjas enten ved utlevering / etter utsjekk osv?
Hei . Vist du har armatur med glimttenner kan du bytte til ledrør , da det følger med egen tenner for det.
Plussmedlem
Hei!
Bare til opplysning så er lysrør blitt forbudt å selge og importere, grunnet kvikksølvinnholdet.
Man vil etter hvert som eksisterende varelagre blir tomme nødt til å finne erstatninger.
Det er likevel meningen at folk skal slippe å bytte armaturene sine og finne eksempelvis LED-erstatninger som passer i de gamle armaturene.
Vil tro at dette til dels også vil gjelde de fleste av akvariearmaturene.
Hvordan vet man hvilke LED-lysrør vil passe til det gamle armaturet / til eldre typer? :s Føler meg så teit, haha men jeg har liksom ramlet helt av her, så vet knapt hva jeg ser etter lol

(og ja det er glimtenner i armaturet!)

edit: jeg kan jo selvsagt bare kjøpe for eks Fluval Aquasky og la det gamle artmaturet henge (det henger litt over akvariet uansett og vil ikke være i veien) - men det koster litt og jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle satt det opp, ettersom jeg også har et lite regnsystem over akvariet, hah.
De viktigste parametrene å se etter, er vel tykkelse (T8 (1 tomme i diameter) eller T5 (5/8 tommer)), lengde i centimeter, og effekt (wattstyrke).

Men ja, å bytte ut lysrørene helt med LED er nok den mer fremtidsrettede løsningen. Det burde kanskje være mulig å fjerne det gamle armaturet helt (det være seg med skrujern, baufil eller vinkelsliper) for å gi plass til et nytt?
Jesss, det er overhodet ikke umulig å bytte armaturet. Det som er der nå, henger et stykke over karet, og det henger bare i øh, jeg husker ikke hva det heter. Det er sånn der bøyelige metall-lister med rekkevis av hull for skruehode.

Forsøker finne ut av om den Aquaskyen de selger er er den som kommer med fjernkontroll eller ikke, for har egentlig veldig lyst på den, lol. Skjønte heller ikke om lyset i den kan skiftes eller om man må kjøpe helt nytt armatur.
Plussmedlem
Patentbånd du tenker på?
Plussmedlem
Patentbånd du tenker på?

 
Guds gave til hobbyfikseren. 🖤
hahahaha, jaaa det var det!! :p og, enig.... for en oppfinnelse
Plussmedlem
Brukt mye patentbånd opp gjennom. Blant annet veldig kjekt når man skal henge opp lys i porsareoler. Borrer bare et lite hull i underkant av porsarøret som man skrur det fast i. Da stabiliserer man også reolen samtidig....
Egentlig bare fantasien som setter grenser for bruk av patentbånd....
Plussmedlem
mmmmm...... Patentbånd og fantasiiii..... <3
Ser også at AquaristikShop ikke selger EHEIM utenfor EU, og dermed ikke til Norge.. hva i alle :s
Plussmedlem
Vi får melde oss inn i EU.
Hjelper vel ikke Er vel EU som har bestemt det  
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap