Karantenekar

Hei dere

Hvor stort bør et karantenekar være, er det tilstrekkelig med f eks 30 l, og hva bør man stille til krav for filter? Jeg ser at man kan få filter helt ned i bunnfilter for bolle, blir det for dårlig om fisken skal være der i en tre ukers tid?
Bør man ha et karantenekar gående oppe hele tida, eller legger dere det tørt mellom de gangene det er behov? Evt hvordan får dere det raskt igang ved behov dersom det tørrlegges i perioder? Kan man evt kombinere det med å bruke det til yngelkar eller reker f eks når man ikke har behov for det i karantene øyemed, og sist men ikke minst: hvis sykdom oppstår, vil det ikke da bli sittende igjen patogener her som må fjernes før bruk til annen fisk? Hvordan desinfiserer dere evt utstyret i slike tilfeller?

​​​​​​P.S. jeg er helt ny på forumet, så fint om dere er litt greie med meg
Jeg passer alltid på å ha ekstra filter eller filtermedie som er innkjørt. Sånn at om jeg trenger et kar til karantene/medisinering så setter jeg det opp med vann fra akvariet fisken kommer fra eller skal bo i og et innkjørt filter.
Da slipper jeg å ha et kar oppe å gå konstant bare sånn i tilfelle.

Det er særlig praktisk om man har flere akvarier og fisk med svært ulike krav til vannverdier i disse.
En fisk fra Tanganyikasjøen har f.eks helt andre foretrukne vannverdier enn en fra Amazonas.
Da må karantenekaret matche dette.

Har man bare ett akvarie eller to har man neppe heller hverken lyst eller plass til et dedikert karantenekar. Det er jo ikke så ofte man får brukt for det. 

Filteret må være stort nok og godt innkjørt!
Fisk fra butikk/importør har ofte reist litt og kan være sliten. Da er de enda mer utsatt for en del sykdommer. Dette kan ytterligere forverres om filteret ikke klarer å holde unna avfallsstoffer slik at man får ammoniakk og nitrittforgiftning.
Plussmedlem
Hei, Aud Inga!
Velkommen til Akvaforum. Her elsker vi nye vitebegjærlige akvarister og hvis noen behandler deg dårlig skal de få meg meg å gjøre! Respekt og toleranse...og fisk....er AFs veldig uoffisielle motto (not). 

Det finnes ingen regel på hvor stort det bør være, annet enn at det må være så stort at fisken(e) får plass i det. 
Dette er korttidsopphold og karet trenger sånn sett ikke reflektere fiskenes endelige bolig. Det skal bare fungere som midlertidig sykehus. 

Noen velger å ha karantenekar oppe hele tiden. Det er typisk akvarister som kjøper og selger mye fisk. 
Andre akvarister har bare mange akvarium. Da ikke alle nødvendigvis har fisk i seg, kan en av de fiskeløse akvariene fungere som karantenekar. Jeg er litt i den sistnevnte gata, men om jeg skal være veldig ærlig så er jeg ikke verdensmester i karantene... Meyer er dessuten inne på en veldig viktig ting, plass og dedikasjon. For de fleste av oss vil det ofte være et tomt akvarium som bare står der uten særlig funksjon. 

Filtrering:
Sjøl liker jeg svampfilter  av typen du finner linket til.  De beste er etter mitt syn svampfiltrene med to svamper. Da kan man dra av en ferdig innkjørt svamp når man måtte trenge det og flytte til det karet man ønsker. Og det gjelder ikke bare karantenekar. Kan også gjøre det når man setter opp et nytt pynteakvarium. Vips, så er det klart for fisk!
Karantenekaret trenger ikke være av glass. Nesten hvilken som helst beholder som rommer nok vann kan fungere til det.

Jeg vil ikke anbefale å bruke det som yngel-/rekekar og karantenekar samtidig. 
Yngel er særlig mottakelig for sykdommer, og reker er sårbare for en del medisiner da disse ofte inneholder kobber. Kobber er veldig effektivt for å ta livet av diverse parasitter, men tar også veldig lett livet av virvelløse dyr som reker og snegler. 

Det du derimot kan bruke det som er plantekar. Planter vil være sykdomsbekjempende i seg selv da de produserer mengder med antimikrobielle og antifungale kjemikalier. De er i tillegg (varierende etter type så klart) gode til å ta opp metaller og andre miljøgifter, og bidrar dermed til bedre akvarievann.
Små keramikkpotter av den ulakkerte røde typen fungerer meget godt til denne bruken. Da kan du gro planter, samt at du lett kan flytte plantene når du skal fange fisk eller andre gjøremål. 
Planter er likevel ikke en erstatning for andre behandlinger, men et finfint tillegg. 

Håver, heverter, pinsetter og annet utstyr man bruker i karantenekaret desinfiseres. Metallgjenstander kan behandles med kokende vann, robuste plastartikler likeså. Plast som ikke tåler varmebehandling (nettet på håver eksempelvis) kan behandles i kjappe klorbad. La artikkelen ligge i noen minutter og overfør den til et godt vannbad før utstyret tørkes. Da skal kloren være borte, samt eventuelle patogener. Alt utstyr må tørkes godt før det benyttes igjen. 

Ved sykdomsutbrudd så forutsetter man at karet behandles. Tidvis med medisiner. Uansett metode bør man etter endt behandling plukke ned og rengjøre karantenekaret. 
Det er her de geniale filtersvampene kommer inn. 
Har man flere slike i akvariene sine, så kan man plukke ut filtersvampene i karantenekaret og erstatte dem med sunne og friske fra et kar uten sykdom. 
Svampene fra karantenekaret vaskes godt og legges til tørk. Etter noen uker til tørk vil de kunne settes inn i et kar igjen og modnes på nytt. Dette fungerer også med andre filtermedier, men svamp er da favoritten min da de er så enkle å håndtere. 

Da tror jeg jeg har skrevet nok for en stund. 





 
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap