Valg av utvendig filter til 50 liters

Mitt innvendige Eheim filter begynner å se sine siste dager, og grubler på om det er på tide med et utvendig filter.

Hva er deres erfaring med Eheim Classic 150? Link: https://www.webzoo.net/eheim-classic_558.html
Akvarieboden har OASE FiltoSmart 60 til en rimelig pris, har noen prøvd denne? Link: https://www.akvarieboden.net/products/filtosmart-60

Og til sist, har deres utvendige filter noen gang lekket? 
Plussmedlem
Hei, Susannah!

Eheim Classic - velprøvd teknologi som fungerer i mange år. Men mangler litt finesse som mer moderne modeller gjerne har.
Oase - jeg digger Oase-filtrene.

Og vedr. lekkasjer - nei, har aldri opplevd at de lekker. Om de gjør det så er det stort sett brukerfeil som er årsak. Et godt vedlikeholdt utvendig filter lekker ikke.
"Nybegynner" som leser og lærer (bl.a av Viktor   (dvs hatt akvarium før, men satt meg ikke godt nok inn i det),
Hadde innvendig filter før, bråk, tar plass, fungerte ikke så bra (lite filter), tungvindt å rense.
Har 80 liter kar. Når jeg nå satt opp karet på nytt i slutten av desember, startet jeg med det gamle filteret. Etter litt research kjøpte jeg EHEIM eXperience 250. Kunne vel kjøpt 150, men jeg tenkte det var greit med mer liter filtermateriale, tenkte det gav større "buffer". På 250 kan vannstrømmen strupes litt (usikker på om det går på 150?), men det er et rør med små hull for vann ut, så uten struping synes jeg vannstrømmen er bra i mitt 80 liters kar. Veldig stillegående/lydløs i forhold til den innvendige. Og mulig at den avgir mindre varme enn innvendig filter?- spes fint om sommeren? Hittil veldig fornøyd.
Det er lett å koble ledninger fra om filteret trenger renses, og det drypper ikke, har vært helt tett. Og når filteret skal inn igjen er det bare å koble til og åpne kranen, så er det igang.
Har bestilt doble koblinger der ledningene går inn i karet, så det blir lettere å ta av ledningene om de må tas en runde med kosten. Tenkte og kjøpe Eheim utblås med justerbart kuleledd, så jeg kan vri litt på utblås'n. Har satt den opp utblåsrøret så de 1-2 bakerste hullene bryter vannoverflaten, noe som gir litt luftbobler ned i karet (mener å ha lært at det kan være en fordel mtp film etc å bryte overflaten (Viktor/andre: noen tanker om dette? )
Anbefaler å google de filterne du er intr i, og se video av funskjon. Etter min mening synes jeg det er verdt etpar ekstra hundrelapper for Experiende i forhold til Classic?
Uansett filter, sjekk at filtermateriale og inn/ut rør etc er inkludert?
Veldig variert pris på filtere, så anbefaler å lete litt, jeg fant Experience 250 til 1800,- inkl porto og 3200,- for samme filter, t.o.
(Jeg valgte 250 og mtp at jeg kanskje en gang kjøper større kar, så et sted at 150 anbefales opp til 100 liter? )
https://www.akvarieboden.net/products/eheim-experience-150?gclid=Cj0KCQiAzoeuBhDqARIsAMdH14GAVE5vSbM8NGI19fihMLdEnxsjRSEGC-kVX2dJTUotR7epQ3KLNA0aApOeEALw_wcB
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap