Har kjøpt Eheim Experience 250 (til et 80 liters kar), og endelig etter ukesvis er dette helt oppe å går.
Tester (med dråper) viser 0 Ammoniakk og Nitritt Hurra!!
Men leste nå ( i en Eheim reklame) at:
"Eheim mech er keramiske rørbiter som er ett meget bra mekanisk grovfilter. Ypperlig å bruke helt i bunnen av utvendig filter (under filterkurvene). Legger du Eheim mech i bunnen av ditt filter vil vannet også bli fordelt bedre videre ut i filteret."
Nå er det satt opp med det som fulgte med: noen lag med blå filtematter og noen hvite stein, det er 2 kurver.
I tillegg er det gamle filteret fra den tidligere innvendige pumpa, splittet i 2 og lagt som et lag (for å få igang litt bakterier) Gjør det noe om det er der? Tenkte at det er en ekstra sikkerhet- om nye pumpa ryker kan den gamle innvendige brukes til reserve, da er jo filteret klart...
Bør jeg putte i Eheim Mech i bunn på det nye? (der er det ingenting nå, åpent rom). Noe annet jeg bør tenke på?
Leste at det ikke skulle renses før det gikk tett- håper det er lett å registrere, noen som har en formenig om hvor lang tid det kan gå, snakker vi uker eller måneder- 1 år?
Har satt det opp sånn nå at de 1-2 ytterste hullene i "ut-røret" er over vann- bryter vannflate. De andre hullene går inn mot glasset for å skape riktig strøm. Er det ok, noe spesielt jeg bør tenke på mtp plassering av vann ut?
Termometer med Wifi - noen som har erfaringer? Tenkte det er kjekt å få melding på telefonen om temperaur blir alt for høy eller lav? På norske sider finner jeg bare Aquael sin, men den er det ikke digitalt synlig termometer på- ser ikke helt hvordan den virker. Men fant noen på utenlandske sider.
Evt i kombo med "varmestav"?