Oase filtosmart utvendig filter

Heisann. Da mitt gamle tetratec-filter tok kvelden kjøpte jeg meg ett Oase filtosmart filter, ingen erfaring med dette merket men det virker lovende mtp størrelse og kraft . Men det støyer veldig syns jeg , akvariet står på stua å det er en relativt jevn høy dur fra filteret . Det står i originale skapet til ett juwel lido akvarie og det er åpent i bakkant og skapet forsterker nok lyden i tillegg. Noen som har ett godt tips om hvordan man kan begrense støy ? Kle inn , isopor etc? 🙂
Plussmedlem
Hei, Scnuppa.

Har selv et Filtrosmart og opplever det ikke som spesielt støyende. 
Heller ikke sett opp i mot andre merker. Er det kanskje luftbobler i pumpehuset?

Noe som er veldig vanlig i nye filter er at luft fanges i pumpehuset og filteret greier ikke trykke dette ut uten litt hjelp. 
Hell på filteret forsiktig fra side til side mens det er i drift slik at lufta kan forlate filteret via slangene og filteret fylles helt med vann. Dette er en veldig vanlig støykilde. 

Det hender også tidvis av forseglingen mellom filterbøtta og pumpehuset ikke er 100% lufttett. Det er ikke sikkert det lekker vann for det, men det kan suge inn små mengder luft. Forsøk i så fall å ta filteret fra hverandre igjen, sjekk at gummipakningene rundt pumpehuset ser bra ut (ingen bretter eller andre synlige skader) og sett filteret sammen igjen. Sjekk også forseglingene til slangene.
Det er også mulig å smøre et tynt lag med vaselin på pakningen. Ikke skadelig for hverken filter eller fisk, og vil kunne bidra til en god og tett forsegling. 

Pass også på at ingen slanger eller andre deler av filteret er i kontakt med skapet. Dette vil forsterke vibrasjoner og gi uønsket støy. Slangene kan kles inn i egnet materiale for å dempe eventuell støy.
Undersiden av filteret kan påklistres filtknotter for bedret støydemping om vibrasjoner herfra er årsaken. 
Veggene i skapet kan kles med skummatter, eggkartong eller annet egnet støydempende materiale for å minimere ressonans. 

Gi så filteret en dag eller to på å kjøre seg ordentlig inn. 

Om ikke dette hjelper, er det mulig at filteret er skadet på noe vis. 
Da kan det lønne seg å reklamere. 
Takk for svar! Det er ikke luft , det har jeg fått ristet ut for lenge siden . Filteret har gått i 3 uker nå så jeg tror ikke det er noe galt med det . Men slangene er i kontakt med skapet ja , det må jeg se på ! Og kan prøve filtknotter under og kle inn skapet med litt lyddempende materialer. Synes det bråker mindre når skapdøra er åpen så det er stor mulighet for at det er vibrasjonslyder som forsterkes i bordet .
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap