Fluval 107 i 54-liter, plassering av spray bar kit?

Er i prosessen fra å bytte ut innvendig filter i 54-literen med utvendig filter. 
Har meg et Fluval 107-filter og spray bar kit til dette, og lurer på tips i forhold til best plassering av denne.
Med innvendig filter føles det mest naturlig å sette filteret på ene kortsiden, slik at strømmen blåses langs med langsiden. 
I forhold til utvendig filter og spray bar begynte jeg plutselig å spekulere på om det ikke var mulig å heller plassere spraybaren på langs, slik at strømmen legges på langsiden av karet, og dermed fordeles over hele (vs. på kortsiden, og da bare blir 30 cm lang). 

Karet måler 30*60*30. 

Innspill/forslag til dette?

Skjønner at utvendig pumpe muligens er totalt overkill i et så lite akvarium. Samtidig tar den innvendige pumpen mye plass slik det er nå, og jeg er interessert i mer filtrering og "renere" look på karet enn det jeg har nå med det modifiserte eheim pick up 2012-filteret som står i. 

Er på vei tilbake til hobbyen igjen etter flere års pause. Mannen i huset er ikke veldig interessert i akvarier, og selv om jeg gjerne skulle hatt et mye, mye større et, så er jeg glad for å ha mitt pittelille kar, og har bestemt meg for at det skal bli en meget veldrevet og gjennomtenkt 54-liter. Da får jeg glede av, og drevet med en hobby jeg koser meg veldig med, uten at resten av husstanden føler jeg overkjørte på noe vis  
Kanskje åpner det seg muligheter for større kar etter hvert. 
Plussmedlem
Hei, cco!

Hvis du synes å sette spraybaren slik er best, så gjør du det. Her er det lite rett og galt. 😊

Velkommen tilbake til hobbyen, og til AF!
Men det aner meg at du burde sette ham ned på en liten prat... Det er jo åpenbart at du bør få ha mange flere og større kar! Hvis 54L gir så mye glede som nå, tenk hvor glad du hadde blitt med 450L?
Og - happy wife, happy life.
Den der klassiske "happy wife - happy life" gjelder i følge min mann ikke mtp antall liter i huset, dessverre.. 😅 
Han er veldig bra i forhold til det aller meste annet i livet, så da er jeg stort sett fornøyd. 

Ble også veldig fornøyd med bytting av filter! Utrolig hvor mye mer plass det blir når filteret er utvendig vs innvendig! (Har garantert også noe med at karet kun er 54 liter) 🤪 

Byttet det filtermediet som fulgte med i pakken med vanlig keramiske rør og klumper, og satte i tillegg inn filtermediet fra den innvendige pumpen slik at guffe og bakteriekultur får kose seg videre i nypumpa. 
Har enn så lenge beholdt det opprinnelige utløpet til pumpa, men tenker å bytte til spray-bar sånn etter hvert. 

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap