akvastabil lysarmatur, ene lyset fungerer ikke

har en akvastabil lysarmatur til 128 akvastabil akvarium. Ene lyset sluttet å fungere så vi kjøpte nytt lysrør. Dro hjem og byttet, og fungerte fremdeles ikke.

Tok det nye lysrøret og satt på plassen til det som fungerte, og nå virket det. Tok ut begge tennerene og byttet plass på de, så vi er sikre på at begge virker.

Men hva er da feil? Og hvordan fikse? Finnes det noe sted man kan levere slikt inn til service? eller lønner det seg rett og slett å kjøpe nytt?

Ledningen har forøvrig to brytere, slik at lysene kan tennes, og slukkes, uavhengig av hverandre. Og siden vi har byttet plass på rørene og begge rør virker, men kun på ene plassen...så vet vi da at bryteren virker og ledningen kan det da heller ikke være noe galt med.

Hjelp....
Siden det er separate brytere, er det også separate forkoblinger.
Det kan være at denne er død, eller at rett og slett en ledning er løs
Ta opp armaturet, skjekk at alle ledningene sitter som dem skal. Skjekk gjerne også bryter\støpsel.
Om det er forkoblingen som er død, koster ikke dette så himla mye å bytte ut. Dere kan gjøre det selv, så sant dere har bittelitt snev av tekninsk innsikt (kan bruke fjernkontroll og mikro er ofte nok teknisk kunnskap til dette

Hvor mange W er rørene på? Tenker bare på slik at jeg\ andre kan anbefale forkobling.
Det vil tvilsomt lønne seg å kjøpe nytt armatur
18 w sitter det der.

Jeg skal muligens vurdere å -ikke- bytte selv da jeg ved en annledning fant ut hva som skjer med metall i mikro, og relativt ofte banner og sverter over kompliserte fjernkontroller...

Men mannen har hakket mer teknisk innsikt enn meg, så på et eller anna vis skal vi nok få til...kanskje...hehe

tilbake til tema da, hvor får man tak i slik forkobling? Og, heter det bare forkobling?
Forkolbinger har mange navn. Noen kaller dem balast, noen drosler, noen reaktor, osv... Navnet skjemmer ingen
De fleste lampebutikker bør kunne skaffe slike, til en overkommelig penge.
Selv pleier jeg å bestille slikt fra Elfa (art BTA 18L31) , men vinninga kan jo fort gå opp i spinninga om man ikke bestiller mere enn denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap