Strømmen var borte - Hva med pumpene ?

Hei, alle sammen !!

Natt til 15/1 var strømmen borte i mer enn 3 timer =((
Hvordan vil bakteriekulturen i pumpene takle dette ? Burde jeg være bekymret, eller vil det gå greit ??

Takker og bukker for svar(ene) i denne tråden =))

Klem Maren =))
Jeg ville fulgt nøye med på tilstanden på fiskene de nærmeste dagene og tatt endel tette delvannskift og foret lite.

Tipper det går bra
Takk for svaret ditt, Håvard =))

- Er det nok å ta delvannskifte 1 X per dag ? Eller vil du anbefale meg flere ganger per dag ?
- Hvor mange % av det totale vannvolumet ?
- Burde jeg måle vannverdiene ?

OK, jeg skal fore lite
Og observere fiskene

Idag har jeg ikke gitt fiskene mat =)

Klem Maren =))
Tror jeg ville byttet 1/3 hver annen dag 4 ganger, og sagt noen ´Ave Maria´ for sikkerhetsskyld
Jeg tror 3 timer er greit. Har lest om andre som har flyttet, og tatt med seg filtertønnene i bilen og kjørt, slik at filteret har vært avslått 5-6 timer og det har gått greit.

Kan jo nevne mitt lille uhell her for kort tid siden...
Jeg skulle gjøre noe i akvariet og slo av det utvendige filteret i den ene 250 literen. Så glemte jeg å slå det på igjen.... oppdaget det ikke før neste dag, ca 20 timer (!) etterpå!

Hadde ikke annet valg enn¨å bare la det stå til og slo det på igjen. Vannet ble ekkelt grumsete og uklart, men hverken da eller senere viste fiskene noe som helst tegn til stress eller ubehag! Jeg byttet jo en tredjedel av vannet den dagen, og det samme dagen etter. Målinger av nitritt de neste dagene viste ingen tegn til nitritt.
Ingen fisker døde av det heller, alle fortsatte "sine daglige gjøremål" som om ingenting var skjedd. Scalarene la egg til og med!

Jeg hadde nok kjempeflaks, og antagelig overlevde nok av de gode filterbakteriene tross alt.
Takk for svarene deres folkens =))

Heldigvis er det noen som svarer om natta også. Takk og pris for det !!

Vannbytte i morgen i alle karene.
Redusert foring.
Og observering den nærmeste uken.

Klem Maren =))

I sommer da vi var på ferie var pumpene uvirksomme i ca 15 timer.
Fikk ikke byttet noe vann før etter flere dager.
Alt gikk fint.
3 timer bør gå greit, om ikke filteret er ultramøkkete... Jo mere møkk, jo kortere tid før det begynner å bli uggent.

Mistet selv strømmen på en temmelig møkkete utvendig pumpe i ca 4 timer for en tid siden, og når jeg åpnet denne; fy f... for ei lukt. Det var tydelig at der var det ikke mye som levde....

Nå står det UPS-er tilkoblet filtrene... Dyrt, men trolig verdt det (jobber iherdig med å overbevise meg om at det var vel anvendte 1000-lapper)
3 timmer burde ikke være noe problem-måle vann verdiene dine-og det er ikke sikkert du må bytte noe mer vann enn vanlig.
Etter det "lille"jeg har lært, så overlever bakteriene, ihvertfall i over 3 timer. Spesiellt så lenge det heler ikke er noen temp forskjell.
Men det virker som det er mange ulike meninger om hvorlenge bakteriene overlever. Men sånn er det jo også med det meste av andre ting også Fint at vi kommer med ulike innspill og deler erfaringer.

Som Ken sier, det er nok mange forskjellige erfaringer ute å går.

Mine filtre var supermøkkete, og alt gikk fint.

Vi var bortreist, og ville ikke plage han som matet fiskene med vannbytter ol.
Han dro innom dagen etter uhellet, og alle fiskene levde.
Samme med dagen etter det igjen.

Tror vi var tilbake ca en uke etter uhellet, vannverdiene var perfekte.
Takk for alle svar :))
Strømbrudddet var ganske uforberedt, og det var ikke meldt i Haugesunds Avis, så det var ikke planlagt, men sånt kan jo skje alle akvarister

Dagen før renset jeg alle filtrene i karene, for de var skikkelig møkkete.

Ja, det er fint å meddele ulike erfaringer.

Strømmen var borte mellom 3 og 6 timer.

Fiskene oppfører som de alltid har gjort, og jeg håper de fortsetter med det )

Ja, jeg får si "Ave Maria" noen ganger, Håvard

Takker og bukker for alle råd og svar i denne tråden !!

Klem Maren =))
Strømmbrudd.
Hva skal man gjøre for å være forberedt på strømmbrudd da?
Røre med en pinne og puste hardt : )
Eller ha en aggregatbil stående parat..

Nei nok tullebukk, seriøst hvordan skal et filter lukte da,om det lukter uggent skal man vaske det da?
Kjører mygglarver i kosten,gjør at filteret blir en rød gøpple?
Frank Angell
Nå står det UPS-er tilkoblet filtrene... Dyrt, men trolig verdt det (jobber iherdig med å overbevise meg om at det var vel anvendte 1000-lapper)


UPS'er tilkoblet filterne? Hva er det for noe snedige greier, da...?
(Nei, jeg er ikke blond! *gliz*)
Ups
Ups, rart jeg ikke tenkte på det.
Jeg har det på datamaskina mi, i dataverden gjør det at du rekker å stenge ned maskina på normalt vis og kan lagre det du arbeider med.
Nesten som et batteri + at du fjerner spenningspulser som kan være skadelig for elektronikk,særlig lavspennings komponenter.

Viste ikke at det finnes ups som virker over tid,men sikkert nok.
Da virker det nærmest som et batteri som blir ladet av strømnettet,når strømmen da går gir batteriet tilførsel til pumpen.
Fint at det gikk bra, Maren

Hører teksten til Timbuktu i hodet
Som No Clue er inne på. en UPS er en batteripakke, som omformer 12V likestrøm til 230V vekselstrøm.
Det finnes også løse invertere, som man kan koble opp mot ett bilbatteri etc.

Om man skal ha slikt utstyr, er det lurt å legge en del kroner i dette. Prøvde først en billigvariant, og pumpa strevde mye for å starte. Rett og slett fordi det ikke er "ekte" vekselstrøm. Hørtes nesten ut som ett knuseverk
UPS-er leveres i de fleste størrelser, en UPS på 350VA (7A batteri)driver ett filter som suger 25W i ca 1 1\2 time (avhengi av temperatur og batteriets tilstand).
Større UPS-er, kan også i noen tilfeller kobles enkelt opp mot ett eksternt bilbatteri, og da har man strøm en god stund

Om filterkulturen død, lukter det regelrett død og dæv... Ett friskt filter, lukter myr.
Inne i filteret vil det legge seg en rustbrun film, som delvis er bakterier. Er det denne du tenker på som rød, No Clue?
Rød film i filteret.
TJA, lysrød farge, kom etter at jeg begynte å fore med frosne røde mygglarver.
Før var det den vanlige brun\svarte fargen.
Om det lukter myr,skal jeg ikke uttale meg om,men neppe.
Alt er bare toppers !!
Håvard Støre Andresen
Fint at det gikk bra, Maren:D Hører teksten til Timbuktu i hodet:D


Det gikk kjempebra med pumpene D Heldigvis !!
Jeg var redd for at noen fisker kom til å reise til fiskehimmelen, men den gang ei Alle fiskene har det utmerket D

Tror du ikke jeg glemte å slå på pumpa i 28L bare 1 uke etter at strømmen var borte ( Jeg hadde rengjort filteret. Pumpa stod da over 24 timer uten å være tilkoblet strømmen (
Da måtte jeg nok engang til med vannbytter og fiskeobservasjon i ca. 1 uke. Alle levende vesener 28 literen har det bra !!

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden

Særlig vil jeg takke deg Håvard for de råd du kom med midt på natta D
Har du fortsatt sangen "Det løser sej" av Timbuktu på hjernen ?

Klem Maren =))







Våre pumper var uten strøm i ca 16 timer da vi var på ferie.

Hadde litt hjertebank dagen etterpå, men fiskepasseren sa at alt var i livet så vidt han kunne se.

Da vi kom hjem 5-6 dager etterpå og målte verdiene var alle helt flotte
Fint at det gikk bra med dine fisker også, MC =))

Da jeg oppdaget at filteret ikke durte slik det vanligvis pleier så trodde jeg først at pumpa hadde sagt takk for seg. Heldigvis var ikke det saken, puh !!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap