Varmekolbe

Hvor mange watt trenger man egentlig pr liter vann? Har lest et eller annet sted at man skal ha ca 1/2 w pr liter, men så har jeg sett på pakken til en varmekolbe at 50 w er til 50 liters akvarie... Hva er det egentlig som stemmer??
Inaktiv bruker
RE: varmekolbe
Jeg har ei kolbe på 75w i mitt 45 liters kar, men det kommer vel ann på om du klarer å få det antall grader du skal ha, har du ett kar på 200 liter vil ei kolbe på f.eks. 50 watt ikke klare og oppnå mere enn kanskje 15-20 grader, og ikke 26 som er mest normalt.

Så du må nok prøve deg fram og se hva du oppnår.
Jeg mener at veiledningen er ca 1Watt pr liter.

Noen foretrekker å ha kun 1 varmekolbe på feks 250Watt i en 250 liter, mens jeg foretrekker 2 stk på 125Watt. Dette gir en bedre spredning av varmen, og om kolben går berserk kan den ikke koke fiskene. Dette kan skje om du går for en varmekolbe med høy effekt.

Har egentlig kun en på 125Watt fortsatt. Tenkte å kjøpe to, men selv om jeg i perioder har hatt gjennomsnittstemperatur på 27 Grader har det ikke vært problem. Derfor har jeg kun en på 125Watt i 150 litern fortsatt.

Mitt akvarium står på stua. Det kan jo kansje være forskjell på behov for ekstra varme om det står i et kjøligere rom.
Har en kolbe på 150 watt i et 212 liter karr, og det går kjempe bra. Driver nå varmebehandling av hvitprikk, og tempen ligger på over 32 grader.
Har selv et karr på 960 liter, der ligger temperaturen stabilt på 27 grader uten varmekolbe( romtemperatur 21 grader). Husk på at alt lys og teknisk utstyr tilfører varme, så det finnes vel ingen fasit. Mindre karr har større overflate ( og dermed varmetap)i forhold til innhold enn større karr, derfor trenger de mer tilført energi. Ville selv valgt en kolbe med ikke altfor pinglete ytelse, med tanke på fremtidig bruk i et større karr. Det er jo termostaten som styrer hvor varmt det blir, hvis ikke varmekolben er for liten.
jeg kjøpte en 63liter pakke på salg en gang. 800kr. fikk med en kolbe på 35watt. det synes jeg er lite men den holder seg på 26 grader ca.

men det rare er at ompisen min kjøpte den samme pakken et par måneder senere. nå var den ikke ¨på salg lenger og kostet 900kr. han fikk med en 100watts kolbe!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap