Heldekkende lampe eller "åpen løsning"?

Har bygget meg et helglassakvarium med vannspeil på 173 cm *35 cm. Det er 40 cm dypt. Dette skal bli et planteakvarium. Hva kreves av belysning? Er 2*80 watt T5 tilstrekkelig for mitt kar på 236 liter? Er usikker på om jeg bør velge en hengelampe som denne, eller gå for en aqualinelampe med spesialmål fra akvarieudstyr.dk. Prisen blir omtrent de samme. Er redd fordampingen fra karet kan bli for stor med "åpen løsning". (Skal stå i stue). Er stor fordamping et generelt problem når det gjelder åpne kar? Har noen erfaringer å dele med meg?
Jeg tror nok 2x80W T5 skulle fungere bra i et kar som du skisserer her. Med en åpen løsning som du funderer på så bør du ha i tankene strølyset som vil kunne oppstå fra armaturet. Dette er nok ikke alltid like hyggelig i en stue som ikke bare akvarister ferdes i. Jeg bygget lyskasse til mitt helglass 375 liter og i det har jeg 2x80W T5 + 1x36W T8. Akvariet mitt er 50cm høyt, men med et rimelig tykt gruslag mtp. plantene. Du finner et par bilder av karet via profilen min eller på hp'n min.

Åpent kar vil gi mer fordampning enn et lukket kar. Det kommer en nok ikke utenom. På den annen side så vil det være noe andre plantemuligheter med et åpent kar enn et som har heldekkende topp.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap