Hvordan regne ut antall ganger sirkulasjon i karet?

Jeg har en 128 liter stående klar til oppsett. I det har jeg ikke helt bestemt meg for pumpe enda, karet skal hovedsaklig bebos av Corydoras. Men det er ikke utenkelig at noen L-maller vil flytte inn etterhvert. Men i hovedsak vil jeg la Corydoras vokse opp der, om jeg lykkes med flere oppdrett på disse.

Jeg har lurt på å kjøpe et nytt Eheim Thermo-filter, og spørsmålet er da: hva bør jeg satse på av filtersirkulasjon mht liter i timen?
Et Eheim 2126 har 650 liter i timen. Hvis jeg deler dette tallet på 128 (som er karets størrelse) får jeg ca 5. Betyr dette at alt vannet i karet da passer filteret fem ganger i timen?

Holder det i grunnen med to - to og en halv gang i timen i de fleste "vanlige" kar som ikke har for stor fiskebelastning?

Man sier at vannet passerer pumpa 5 ganger i timen, men dette er en noe forenklet sannhet. Deler av vannet passerer pumpa kanskje hele 10 ganger i timen, mens andre deler av vannet passerer pumpa bare 2 ganger i timen.

Uansett.... Jeg synes 5 ganger i timen høres bra ut i et corydoras og L-malle akvarium. Hvor mye strøm det blir langs bunn avhenger mye av innredningen og plasseringen av utløpet.
Det er uten filtermatriale, vel å merke...

Vanskelig å regne ut hva det blir med, synes jeg ihvertfall..
Syntes det høres ut som en grei sirkulasjon til dette karet

Dette filteret har ikke langt unna 650L\T i filtergjennomstrømming, ut i fra egne erfaringer.
Pumpedelen har en maksimal kapasitet på 950L\T, så filtergjennomstrømmingen skal også matematisk stemme sånn noenlunde
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap