Fluval FX5

Hei
Er det noen som har denne i drift og kan fortelle meg hvordan de synes den er?
Det ser jo ut som en meget bra pumpe på papiret, men bruker erfaringer er ofte bedre og gå etter.

Du finner litt info om den her også.....

Etter reklama å lese så virker det jo som en kjempe bra pumpe, til en fornuftig pris.
Snakket med en kompis i Sverige som har brukt denne noen uker. Den virker litt "daff" som han sier. Virker som om den trekker gjennom mindre vann enn opplyst. Men har visst en vannvittig renseeffekt....
Eheim vs Fluval
Tar denne fram igjen i håp om noen som har brukt denne, skal sette opp et nytt karr på 420 liter, har i utgangspunktet allerede bestemt meg for Eheim 1 stk 2028 og 1 stk 2026. Men om noen har erfaring med Fx 5 tar jeg gjerne imot info. reklame er en ting praktisk bruk er noe annet.
Fluvalen skal etter hva jeg ha hørt være en bra pumpe, men ikke noe ekstraordinær. Men jeg vil kansje anbefale deg en til ettersom du skal på handletur..... Tetratec Ex1200. Står alene i mitt 375kar. Og det karet er ikke akkurat minst befolket for å si det sånn. Fungerer helt knirkefritt. Den står i skapet under karet, og er dermed totalt støyfri. Og det er ikke akkurat noen bakdel at det koster under 1000-lappen heller? Titt på denne............

Har sett litt på noen småtester av dette filteret, og det skal fungere ganske bra.
Det som har vært omtalt som negativt, er strømforbruket (bruker ca dobbelt så mye strøm som tilsvarende pumper fra andre produsenter).
Slangene er også noe korte, mener enkelte, noe som er irriterende når en først står der og skal installere denne.
Slangene er ikke slik som de vanlige "eheim" slangene, som er glatte innvendig.
Slangene til Fx5, er slik som utløpsslanger til vaskemaskin, med de fordeler og ulemper dette innebærer. Slangene er dermed lettere å legge i buer, uten at slangen kolapser og begrenser gjennomstrømmingen mye. Ulempen er nok at slike ruglete slanger, fort vil tette seg med slam.

Personlig ville jeg nok foretrekke 2080 fra eheim, om jeg skulle velge
Du må også ta hensyn til mengde vann som fyker inn i karret. Fluvalen ser litt for voldsom ut. Blir det for mye må du sette på flotører på discusen slik at de klarer å holde seg på rett kjøl.

2 stk 2028 vil holde i massevis. Bor opp utblåsningen med større hull og dobbelt så mange så vil disse fungere problemfritt for deg i mange år. Klarer ikke å huske sist jeg rengjorde mine.
Har flotør til discus liggende

Blir nok Eheim, men var litt nyskjerig på Fx`n.
Geir Kristiansen
Du må også ta hensyn til mengde vann som fyker inn i karret. Fluvalen ser litt for voldsom ut. Blir det for mye må du sette på flotører på discusen slik at de klarer å holde seg på rett kjøl.

Har en Fluval FX5 i et 180 L Juwel med 7stk Diskus , dette går faktisk helt fint. De svømmer fritt rundt og har ikke noe problem med å stå ganske nærmt utsrømmerrørene. 2 utløp og stor dimensjon reduserer strømmen betraktelig.
Har nettopp fått hentet nykarret mitt og fått det opp på stativet i stue-så nå kommer tanken på hvilken pumpe/filter jeg skal velge.
Har tenkt litt på FX5-men får liksom ikke bestemt meg-karret er på 660 liter-hva/hvilken filter hadde dere "veteraner" valgt?? Skal jeg gå for et eller 2 mindre??
Skal mulig også bruke noen powerhead 802 med filter patron, vis kke det blir litt over kill-tenker mer og mer på diskuser, altumer, peru altumer, vanlig scalare. Vil den blandingen fungere?? Og har tenkt å ha en del planter, hvilken algeetere har dere sammen diskusen??
Når det gjelder filter vil jeg uansett gå for 2 filter, dette har med rengjøring av filtrene og gjøre, jeg rengjør et filter av gangen slik at jeg altid har et filter med bakterie kulturen inntakt. Det andre er om du skulle måtte bruke medisin som dreper bakteriekuturen så kan du la det ene filtret gå i en balje (du må mate filtret i baljen). mens du medisinerer, når du er ferdig har du det klart.
Hva/hvilken type innmat/filtrering bør jeg ha i en Fluval Fx5, og mange "kurver er det i den? Regner med man har blåfilter i en av de, men hva med resten??
Ken Myrseth
Hva/hvilken type innmat/filtrering bør jeg ha i en Fluval Fx5, og mange "kurver er det i den? Regner med man har blåfilter i en av de, men hva med resten??

Såvidt jeg vet er det 3 kurver i pumpa. Det følger med filtersvamp iflg. aquazoo, men jeg ville vel vurdert å bytte ut til keramiske rør i nederste og bioballer i andre skuff. Men det er vel smak og behag.....
I mitt Tetratec Ex1200-filter (4 skuffer) bruker jeg keramiske kuler i nederste, bioballer i 2 skuff, blåfilter i 3 skuff og et finfilter i 4 skuffen. Fungerer iallefall veldig bra. Er bra pris på Fx5 hos
Om du studerer bilder av filteret, ser du at hver kurv har ett svampefilter rundt seg. Slik jeg forstår det, suges ikke vannet fra bunnen av filteret, og opp til toppen av filteret slik som eheims filtre fungerer, men fra ytterside av kurvene og inn til senter av kurven.

Jeg vil derfor tro, at de mest effektive filtermediene til dette filteret er f.eks efisubstrat og bioballer.

Mulig at jeg tar feil om hvordan sugefunksjonen er, korriger meg gjerne

Forresten, prisen på filteret hos tropefisk er meget god! Tror du skal få lete svært lenge for å matche denne prisen, både innenfor og utenfor landegrensene
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap