Innvending filter: Fluval VS Eheim

Er det noen som har noen erfaringer? Jeg trenger et ekstra innvendig filter i min 112 L, men er usikker på hva jeg skal velge.
Jeg har hatt Fluval innvendige filtere i forskjellige akvarier og er meget fornøyd med dem.
Fluval 3+ eller 4+ bør fungere fint i et 112-liters akvarium. Minuset med disse filtrene er lite filtervolum. Dette har jeg fikset ved å fjerne det originale filteret inni "boksen" og erstattet det med "blåsvamp" type grov. Da har jeg øket filtervolumet betraktelig, kanskje mangedoblet det og dermed slipper jeg også å rense det så ofte. Mao. mer plass til alle gode bakterier og bedre filtreringseffekt.
Jeg har vel kommet til det selv at jeg kanskje bør ha Fluval 4+. Har hatt et filter før som var underdimensjonert og det ble mye arbeid..
Hvor får jeg tak i blåfilter hvis jeg trenger det? Har sett at de har bra utvalg på webzoo.net men jeg har ikke noe erfaring med dette.
Hvordan er støyen på Fluval-filtrene? Fra før av har jeg Eheim av den eldre typen (ikke aqua-ball) og synes disse avgir veldig lite lyd.
Bjarne
Fluval 3+ eller 4+ bør fungere fint i et 112-liters akvarium. Minuset med disse filtrene er lite filtervolum. Dette har jeg fikset ved å fjerne det originale filteret inni "boksen" og erstattet det med "blåsvamp" type grov. Da har jeg øket filtervolumet betraktelig, kanskje mangedoblet det og dermed slipper jeg også å rense det så ofte. Mao. mer plass til alle gode bakterier og bedre filtreringseffekt.


Jeg kjører denne løsningen i min 112-liter. Filteret fungerer da helt fint og støyer ikke, men jeg syns det er litt for lite. Har derfor en AquaEl Fan-3 i tillegg til Fluvalen.

Bare vi får bestemt oss for omgjøring av karet så skal det byttes til utvendig filter der.
Rablet ned litt om blåfilter i innerfiltrene fra Fluval:

Modifisering av innerfilter
Bjarne
Rablet ned litt om blåfilter i innerfiltrene fra Fluval: [URLBLOCK1]


Tusen takk, du er konge! Dette skal jeg prøve.
Setter du inn båfilteret uten den originale "kasetten" som holder de andre filterene på plass, slik at den også vil filtrere fra undersiden av filteret ?

Mvh Stig J.
stigger
Setter du inn båfilteret uten den originale "kasetten" som holder de andre filterene på plass, slik at den også vil filtrere fra undersiden av filteret ? Mvh Stig J.


Ja, akkurat. "Kassetten" er ikke i bruk med blåfilter. Da blir det som du sier også filtrering fra undersiden. Mao, en større innsugsflate og heller ikke så konsenstrert som originalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap