Innkjøring av innvendig filter

Nå har jeg et nytt Fluval filter i tanken i tilegg til mitt gamle eheim. Hvor lenge bør disse kjøre sammen for å fortest mulig bygge opp en bakterieflora i det nye filteret?
Hva er poenget da? Skal Fluval filteret i et annet karr nå snart da, eller? Itilfelle så er vel den beste måten å presse filter guffe ut av det innkjørte filteret i en bøtte, og så legge ny filteret oppi(bare)skumgummien da. Og evt helle resten av guffa i ny karret og sette inn ny pumpa med "gammel"innkjørt guffe.
Poenget er at dette er et nytt kar, og jeg har allerede et filter her som er skal ut. Vil ha minst mulig stress for fiskene på grunn av at det har vært mye styr med bytte av akvarie, og fiskene har bodd til en venn av oss noen dager. Akkurat nå er det veldig gode verdier på vannet i karet, og jeg vil ikke gamble ved å overføre filtergørr. Tror ikke det er noe særlig filtergørr å overføre heller, i og med at karet bare har hatt minimalt med fisk og har vært i drift i 14 dager... Det gamle filteret har stått og gått i et mindre akvariet mens vi ventet på den nye tanken så vi har klart å vedlikeholde bakterfloraen i dette filteret mens vi ventet.

Poenget nå er altså at vi skal stresse fiskene minst mulig, heller kjøre med to filter i noen dager slik at prosessen går fortere i det nye filteret. Jeg føler at dette er det beste måten å gjøre det på...
Det nyeste filteret ditt bygger ikke opp bakteriekulturen noe fortere av den grunn, selv om du kjører dem parallelt en periode. For det var det du mente, eller trodde, ikke sant? Det nyeste filteret kommer uansett til å trenge fire uker (minst) på å bygge opp en brukbar bakteriekultur. Det spiller ingen rolle om det er et annet filter der fra før, samtidig, eller ikke.

Det er ikke stort å hente av bakteriefiltergørr i det andre filteret ditt heller,slik jeg forstår svaret ditt til Ken? Det har bare gått i to uker?
Er litt forvirret mht hva du egentlig mente her, det var litt uklart.

Det eneste som kan kick-starte bakteriekulturen i et nytt filter, er å ta filtermasse (deler av den) evt skvise ut en god del gørr fra et gammelt, innkjørt filter over i det nye. Da skjer det mye, mye raskere.

Hvis du ikke kan få litt "gørr" fra filteret til de som huser fiskene dine så lenge da...? Du kunne jo få med så mye gørr de klarer å vri ut av det i en pose, gå rett hjem og tømme det oppi det nye filteret ditt hjemme.

En nitritt-topp pleier å dukke opp etter rundt to uker i et nytt kar. Noen ganger før. Men toppen er etter rundt to ukers drift. Så bygger bakteriekulturen seg opp, og etter rundt fire uker vil du se på tester av vannet at verdiene blir bra. Da kan du forsiktig begynne å sette inn litt fisk om gangen. Ikke tjue fisk i en smack, men noen få om gangen, men 7-10 dagers mellomrom. Da får ikke filterbakteriekulturen sjokk, men rekker å bygge opp større nitrittspisende bakteriekoloni mellom hver økt.
Ok, da virker det som beste alternativet for meg er å bare la det to filtrene stå og gå i noen uker da. Har ikke mye fisker i tanken bare 5 stk, men det er veldig viktig at disse har det bra

Jeg kunne kanskje fått noe filtergørr fra min venn, kan prøve å spørre. Han har noen liter med akvarier, blant annet et på 1700 L (sikle, sikle)

Jeg hadde bare på feelingen at det var best for fiskene at det var minst mulig stress for de. De har vært igjennom en del i det siste. Hybel i en balje, overflytting i nærmere -25 C til et annet akvarie, og så hjem igjen.. Det er bar kampfisk-fruen som har fått være igjen i en mindre tank vi har, men de andre var på hospits.
Var det jeg mente mona o og ta filter guffe fra det andre filteret(var ikke klar over at det bare hadde godt i 2 uker).Da fungere jo det dårlig
Men har du en venn med så mange liter, så burde filter"guffe" hvere det minste problemet åfå tak i. Gjør det du, så går prosesen litt kjappere.
Hanne
Ok, da virker det som beste alternativet for meg er å bare la det to filtrene stå og gå i noen uker da. Har ikke mye fisker i tanken bare 5 stk, men det er veldig viktig at disse har det bra :-)


Hold på denne tanken. Tålmodighet vinner alltid i lengden. Alle forsøk på å "speede" opp prosessen har bakdeler. Det å benytte guffe fra annet filter (ikke i ditt tilfelle) fra et annet kar er ensbetydene med at man tar med seg alle ulumskheter fra det andre karret.

Er man plaget med alger, parasitter, osv. i det andre karret vil man bli plaget med det samme i det nye.

Jge kjører alltid opp nye kar helt fra bunn. Tar hensyn til nitrogensyklusen og er forsiktig med biologisk belastning i starten. Dette fungerer hver gang og man slipper å belaste fisken unødvendig samt at man slipper ekle smell på grunn av nitrit.

Mulig jeg er litt for forsiktig på grunn av VF discus, men det burde være det samme uansett hva man setter inn i karret av levende vesen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap