Vanlig armatur og lysrør...hvordan forbedre?

Heisann! Jeg har ett enkelt lysarmatur som passer for 15W til ett akvastabil 63l. Syns det gir alt for dårlig lys,har sylvania aquastar lysrør.Er det noen måte man kan forbedre lyset på,reflektor,nytt "sølv"papir e.l! Trenger sårt ett råd,plantene mine trives ikke så godt,tror nok lyset har mye av årsaken! skulle gjerne ha invistert i T-5 rør men økonomien tillater det ikke enda! Så jeg setter pris på gode råd som kan hjelpe meg å få litt mer lyseffekt til jeg får kjøpt meg noe annet.
Reflektor vil hjelpe noe på problemet, da gode refkeltore gir opptil 100% mere utbytte av lyset, enn om du ikke har reflektor.

Regner med at det ikke er all verden av plass i dette armaturet til å sette inn ekstra lys? Da må du nesten heller finne planter som er mindre krevende med tanke på lys, og gi dem så riktig lys som overhodet mulig.
Selv syntes jeg ikke at det røret du har er det beste planterøret, jeg er blitt slave av philips tld-rørene 950 og 965.

At plantene ikke trives kan også skyldes andre forhold enn lyset, slik som plantenæring og tilgang til Co2.
i det karet du har er det tilsammen 0.11w/l ufattelig lite! med reflektorer 0.23 fortsartt ufattelig lite!
Frank Angell
Reflektor vil hjelpe noe på problemet, da gode refkeltore gir opptil 100% mere utbytte av lyset, enn om du ikke har reflektor. Regner med at det ikke er all verden av plass i dette armaturet til å sette inn ekstra lys? Da må du nesten heller finne planter som er mindre krevende med tanke på lys, og gi dem så riktig lys som overhodet mulig. Selv syntes jeg ikke at det røret du har er det beste planterøret, jeg er blitt slave av philips tld-rørene 950 og 965. At plantene ikke trives kan også skyldes andre forhold enn lyset, slik som plantenæring og tilgang til Co2.

Takk for svar! Lysrøret fikk jeg anbefalt da det skulle være bra både for planter og fisk,men er det uvesentlig for fisken hvilket lys man har,er det viktigere med lys for plantene?Har hørt om reflektorer som man kan knipse på røret,hvor kan man få tak i slike og er de dyre?
ja
i det karet du har er det tilsammen 0.11w/l ufattelig lite! med reflektorer 0.23 fortsartt ufattelig lite!


så hva kan man gjøre...
Fisken er ikke avhengi av lys for å trives, men ulikt lys, vil påvirke hvordan vi opplever fargene til fisken.
Så det er for plantenes del, og ikke minst oss som skal nyte synet av ett vakkert akvarie, at vi velger rør

Reflektore selges i alle netbutikker, og bør også finnes i alle lokale akvariebutikker
Pris? Sterkt varierende, alt etter merke og profitt Webzoo tar f.eks ca 90.- for en reflektor av merket arcadia, som de fleste velger å bruke

Ja: Stemmer at det er meget lite lys, men det finnes planter som klarer seg bra med så lite lys Har selv ennå ikke kommet meg i sving med å snekre nytt lysarmatur til 375L, og der har jeg ganske god plantevekt med ca like mye (lite) lys

Å utruste mange ferdigarmaturer med mere lys, er gjerne ensbetydende med å lage nytt fra bunnen av. Og slett ikke alle vil\ tør\ kan gi seg ut på slike prosjekter, selv om resultatet av det er mye bedre enn billig plast
Jepp men ikke mye som klarer seg her. prøv anubias, javabregner kanskje javamose og noen valisser vil nok gå bra
Frank Angell
Fisken er ikke avhengi av lys for å trives, men ulikt lys, vil påvirke hvordan vi opplever fargene til fisken. Så det er for plantenes del, og ikke minst oss som skal nyte synet av ett vakkert akvarie, at vi velger rør :) Reflektore selges i alle netbutikker, og bør også finnes i alle lokale akvariebutikker :) Pris? Sterkt varierende, alt etter merke og profitt :) Webzoo tar f.eks ca 90.- for en reflektor av merket arcadia, som de fleste velger å bruke :) [I]Ja:[/I] Stemmer at det er meget lite lys, men det finnes planter som klarer seg bra med så lite lys :) Har selv ennå ikke kommet meg i sving med å snekre nytt lysarmatur til 375L, og der har jeg ganske god plantevekt med ca like mye (lite) lys :) Å utruste mange ferdigarmaturer med mere lys, er gjerne ensbetydende med å lage nytt fra bunnen av. Og slett ikke alle vil\ tør\ kan gi seg ut på slike prosjekter, selv om resultatet av det er mye bedre enn billig plast :D


da skal jeg sannelige prøve ett annet rør,reflektor og skal bytte dekkglass også,da dette har blitt litt matt og det hjelper nok heller ikke på
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap