Varmekolbe som sprakk med et smell... stikk i strid med produsentens påstand

Jeg har masser av Jäger varmekolber, og bruker
stort sett kun de.

Jeg stolte på informasjonen som er gitt om dem, og trakk ikke ut varmekolben da jeg skiftet vann på et yngelkar her om dagen.
Produsenten sier jo selv om sitt produkt:
"Veldig god kvalitet. Kan brukes fullt nedsenket. Herdet glass. Tåler å gå tørr, enkel justering av temperatur med kalibrering. "

Det var fort gjort å skifte vann i yngeltanken, varmekolben var ikke mer enn et minutt eller så over vann. Så tømte jeg det nye vannet oppi, som hadde romtemperatur ca. Da traff noe av vannstrålen varmekolben, og da eksploderte glasset i den med et stort *POFF*! Tuppen på kolben ble skutt av som en rakett og havnet i sanden hos yngelen...

Gudskjelov at varmekolben fremdeles var over vann da den sprakk, så ikke Corydoras-yngelen min ble grillet av elektrisk sjokk!
Da den sprakk, hang varmekolben to cm over vannflaten deres....

Ble litt redd for meg selv også jeg, jeg liker ikke elektrisitet og vann sammen.... her ble det elektriske inni varmekolben blottlagt, og det var potensielt farlig.

Burde jeg klage til nettbutikken jeg kjøpte den i, selv om kjøpet ble gjort i fjor sommer? Kjøpte nemlig 7 stk på en gang av samme butikk. Denne har ligget ubrukt i pakningen inntil nå, fordi jeg har så mange varmekolber rundt omkring å ta av.
Men jeg valgte altså en ny til yngeltanken, så det er først pakningen på den er brutt og den er brukt for første gang, med andre ord.

Helt klart at du burde klage, det er vell 2 år som er vanlig garantitid på småelektrisk.

Uansett så er jo dette en feil som produsenten burde få vite om. Som du selv sier er strøm og vann en dårlig kombinasjon.
Det er ganske ubehagelig. Har gjort det selv med en varmekolbe som ikke skulle tåle det. Skvatt skikkelig!

Når det gjelder elektrisitetsuhell i vann kan jeg nevne at det som regel går bra med fisken selv om man mister lamper og lignende i akvariet. Dette skal selvfølgelig unngås av flere årsaker, men det går bedre enn man skulle tro (sier klønen

Hvorfor går det som regel bra?
Får ikke fiskene elektriske støt?
Lurte på det samme...
men det kan hende det er fordi det kortslutter strømmen øyeblikkelig? Her ryker sikringen gjerne. Det er noe som heter overspenningsvern innebygd i de fleste moderne sikringsskap (vårt er fra 1992). Tro om det har noe med saken å gjøre..?

Jeg må faktisk tilstå at jeg har mistet et lysarmatur ned i et akvarium en gang. Det var et lyspære-armatur, og i karet gikk det et lekspar med scalarer og et par hundre nyklekte yngel.
Merkelig nok, da armaturet traff vannet og gikk til bunns, lyspæren sa *POFF* med et smell og sprakk, sikringen gikk, og fiskene fikk seg en overraskelse med et armatur i hodet, men ingen strøk med. De ble altså ikke grillet, til tross for dette.
Karet var lite så den andre enden på armaturet stakk på skrå opp av vannet.
Og uten å tenke på egen sikkerhet, jeg ville bare redde fisken, dro jeg tak i armaturet og trakk det opp vannet i et røsk.... først etterpå tenkte jeg over at det kunne vært livsfarlig å ta i noe potensielt strømførende som er under vann slik. Oooops.... Det gikk bra da, jeg kjente ingenting

Det er kun en liten del av strømmen som finner veien gjennom fisken. Det er dessuten snakk om kort tid før jordfeilbryter eller sikring bryter strømmen. Ikke misforstå... Dette er farlig og bør unngås.
Den viktigste grunnen til at fiskene ikke merker at det blir strøm i vannet, er nok at de fleste akvariemøbler er av tre, noe som ikke er noen god leder når det gjelder strøm. Mange kar står i tillegg på aquapads, eller sitteunderlag\ isopor, som issolerer ennå bedre.

Vi som står på gulvet, gjerne med fuktige sokkelester, er derimot meget utsatt for støt i slike situasjoner...
Jeg har ihvertfall lært at man alltid bør dra ut kontakten, uansett hva produsenten sier. "Tåler å gå tørr"...det var snakk om et minutt, og den tålte det så absolutt ikke.

Der verste av alt var vel at vannet jeg tømte oppi, faktisk var oppvarmet. Det sto i en bøtte på gulvet, med varmekolbe oppi, og holdt 25-26 grader. Det er bøtten min med yngelvann til corydorasene, og den er varmet fordi de ikke tåler så godt temperatursvingninger.

Det er forståelig at ting kunne sprekke om vannet jeg helte oppi hade vært iskaldt rett fra krana, men det var det altså ikke.

Jeg kommer uansett ikke til å gidde å reklamere på noe som dette, en slik varmekolbe koster uansett nesten ingenting. Det slo jeg vel egentlig fra meg tanken på allerede i går.
Forresten glad for at du tok opp dette, har selv slik kolbe som jeg ikke akkurat er flink å koble fra når jeg bytter vann

Går nok over til kolber av alu, slike kan vel ikke gå til &¤#
Frank Angell
Forresten glad for at du tok opp dette, har selv slik kolbe som jeg ikke akkurat er flink å koble fra når jeg bytter vann :D Går nok over til kolber av alu, slike kan vel ikke gå til &¤#


Har vurdert det selv, tenker du på de fra Schego? De ser jo bra ut, men den termostaten man må kjøpe i tillegg koster jo skjorta.
mona o
[QUOTE=Frank Angell]Forresten glad for at du tok opp dette, har selv slik kolbe som jeg ikke akkurat er flink å koble fra når jeg bytter vann :D Går nok over til kolber av alu, slike kan vel ikke gå til &¤#


Har vurdert det selv, tenker du på de fra Schego? De ser jo bra ut, men den termostaten man må kjøpe i tillegg koster jo skjorta.
Tenker mest på disse, dem er jo ikke så gærne i pris.
Det blir enten disse, eller schengo Men har ennå ikke lyktes å finne sistnevnte i norske butikker.
Frank Angell
Det blir enten disse, eller schengo :) Men har ennå ikke lyktes å finne sistnevnte i norske butikker.


Jeg har sett etter den selv, men bare funnet den i den tyske nettbutikken jeg bruker mest.

Kan du titte på denne for meg, Frank og si hvordan denne kan styre flere akvarier?
Jeg har engelskpråklig side her om Schego termostaten.

Skal man bruke den til flere akvarier, plugger man da inn f.eks. en fem-stikks skjøtekontakt her i termostaten, og så hver varmekolbe-stikkontakt i femstikket??
Det står jo at den kan ta opptil 1000 watt, og det må jo bety mange kolber.
Slik jeg forstår det, av produktbladet til produsenten, er det bare mulig å koble til en termostat... Så om man kobler til flere kolber, vil jo alle kolbene jobbe samtidig, og det er jo ikke så heldig. Man har altså kun kontroll med tempen i ett kar.

Det beste med denne kolben er at den er på 12V, som er helt harmløs for oss tobeinte, dersom det skulle gå gæærnt.

Skal man ha god kontroll over hvert kar, må en nok spandere på seg en termostatstyring til hvert enkelt kar... Og det går jo fort en del gryn da!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap