Termometeret knuste, hva nå?

Flytetermometer av typen man setter på med sugekopp innvendig, type Marina Aquarium har knust oppi diskus-karet. Inneholder disse kvikksølv eller andre vesentlig skadelig stoffer??
Mener at dette er alkoholbassert, men det er jo bly i bunnen av termometeret... Ville forsøkt å suge opp mest mulig av glass og bly-perler, med en gang, samt byttet en del vann bare for å fjerne noe av alkoholet (selv om det er snakk om så lite at det ikke vil påvirke fiskene)

(Endrer overskrifta til noe mer informativt)
Takk for raskt svar
Ble litt beroliget nå.....tappet vannstanden ned til drøye 15 cm, og fyller på nytt vann. Thermometeret har en rød siliconaktig hinne ca 2 cm fra bunnen, og svarte kuler nederst. Trodde kansje det var kull eller bly. den har røket rett under denne røde hinnen. tror jeg har fått opp mesteparten. men nå blei jeg rimelig svett her en stund. Ser ikke ut som om diskusen har skjært seg i allefall, men jeg skal sitte og studere de nøyere nå......
sår på diskusen
Ser den ene Brilloiant-turkise har fått et kutt rett bak hæyre gjellelokk. ca 3 mm langt. Hva bør jeg evt ha i vannet for å forebygge en infeksjon?
Rent vann et beste medisin mot infeksjoner Bare pass på at det ikke blir for store svingninger i vannverdiene!
Beroliget og relativt svett......
Tusen takk for raskt svar Frank. Har liksom hatt min dose de siste dagene. Kjøpte oksehjerte her om dagen, som av alle ting antakelig var dårlig. Det resulterte i et skikkelig nitrittkrasj etter 2 dager mating i 375karet mitt, og det samme i 170literen. 170 literen har vært helt stabil uten nitritt i 2 måneder nå, for plutselig å stige til 0.5 på 1 døgn. Fisken var ikke spesielt interessert i oksehjerte heller, noe som forundret meg litt, men tenkte at det kansje bare var litt nytt for dem. har IKKE gitt de mye, og har bra pumpekapasitet i begge karene. Begge karene er godt beplantet med godt innkjørte pumper. i tillegg er det egne luftpumper i alle karene mine. Men fra det ene til det andre:

I dag har jeg fått tak i en meget morsom malle. Det er en Hoplosternum Thoracatum, eller iflg fiskebasen her på forumet også kjent som Megalechis thoracata. Den er ca 8 cm lang nå. Denne rydder opp noe aldeles sinnsykt i karet. Spiser absolutt ALT den kommer over her. Bilde kommer i til basen så fort jeg finner kabelen til kameraet......

kabel funnet, og bilde sendt inn.
Inaktiv bruker
Morgen
Petter´n
kabel funnet, og bilde sendt inn.

Gleder meg til bildene

Inaktiv bruker
Karl Inge S
Hvor kommer disse bildene?

Under info om fisken ?
Etterhvert iaf.
JanR
[QUOTE=Karl Inge S]Hvor kommer disse bildene?

Under info om fisken ?
Etterhvert iaf.

Men så lenge moderator ikke vil legge det ut, forblir basen bildefri............
Petter´n
Men så lenge moderator ikke vil legge det ut, forblir basen bildefri............

For at bilder skal kunne legges ut i fiskebasen må de være av så høy kvalitet at fisken på bildet lar seg identifisere. Uklare bilder med motivet langt unna publiseres ikke.
Poenget med bildene i basen er at man skal kunne se fisken karakteristiske kjennetegn.

Det er jo bare å prøve igjen, det Du har jo fisken i karet og kamera.
Tone Andreassen
[QUOTE=Petter´n]Men så lenge moderator ikke vil legge det ut, forblir basen bildefri............

For at bilder skal kunne legges ut i fiskebasen må de være av så høy kvalitet at fisken på bildet lar seg identifisere. Uklare bilder med motivet langt unna publiseres ikke.
Poenget med bildene i basen er at man skal kunne se fisken karakteristiske kjennetegn.

Det er jo bare å prøve igjen, det Du har jo fisken i karet og kamera.

Dårlig eller bra bilde.......Sikkert ikke verdens beste, men HALLO!! et dårlig bilde er vel bedre enn ingen bilder. Og tro meg, hadde bildet vært så dårlig at, som du sier selv, fisken ikke lar seg identifisere, hadde det aldri blitt sendt inn. Men det spiller forsåvidt ikke store rollen for meg, jeg ser fisken i karet mitt akkurat når jeg vil, og de som vil se bildet, har sendt meg mail.

Petter´n
Dårlig eller bra bilde.......Sikkert ikke verdens beste, men HALLO!! et dårlig bilde er vel bedre enn ingen bilder.

Nei, det er faktisk ikke det. Hva i all verden skal vi med et dårlig bilde i basen?
Det finnes svært mange malle-arter som ligner mye på Megalechis thoracata. Skal vi ha et bilde i basen som er noe poeng å ha der må bildet være så bra at det ikke finnes tvil om at dette er den rette fisken. Bildene du sendte inn var dessverre ikke bra nok til det.
Tone Andreassen
[QUOTE=Petter´n] Dårlig eller bra bilde.......Sikkert ikke verdens beste, men HALLO!! et dårlig bilde er vel bedre enn ingen bilder.

Nei, det er faktisk ikke det. Hva i all verden skal vi med et dårlig bilde i basen?
Det finnes svært mange malle-arter som ligner mye på Megalechis thoracata. Skal vi ha et bilde i basen som er noe poeng å ha der må bildet være så bra at det ikke finnes tvil om at dette er den rette fisken. Bildene du sendte inn var dessverre ikke bra nok til det.

Nei, det er det tydeligvis forskjellige meninger om , iallefall med tanke på antall mail som lurte på bildet. Ingen av de som ikke kjente igjen fisken iallefall. Men det er i grunnen rimelig uinteressant tema og diskutere. Dere har deres mening, og jeg har mine. Gudskjelov er ikke det et lovbrudd ennå. Men med mitt dårlige kamera er det dessverre det beste som lar seg få til. Så da får heller noen andre som har denne fisken prøve lykken i basen.
Petter´n
Men med mitt dårlige kamera er det dessverre det beste som lar seg få til. Så da får heller noen andre som har denne fisken prøve lykken i basen.

Det lar seg nok gjøre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap